Jungfrugeckos och uppfödningsfrågor!

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 2

3
0
Mojsan:
Hej! Jag har precis skaffat mina första Jungfrugeckos nyligen och hade nu lite frågor:

Jag har hittat några ägg i terrariet och tänkte höra hur man ska göra med dem.
Ska jag försöka ta bort dem och lägga i en burk eller låta vara?
Har läst att temperaturen skall vara mellan 26-29 grader och med en fuktighet på 60-80%...
Jag har också läst att man kan se om de är befruktade men förstår inte exakt hur jag skall se det. Äggen ser lika dana ut och jag kan inte särskilja dem åt.

Tack så mycket på förhand!

//Mojsan

459
138
Pakke:
Mojsan skrev:
Hej! Jag har precis skaffat mina första Jungfrugeckos nyligen och hade nu lite frågor:

Jag har hittat några ägg i terrariet och tänkte höra hur man ska göra med dem.
Ska jag försöka ta bort dem och lägga i en burk eller låta vara?
Har läst att temperaturen skall vara mellan 26-29 grader och med en fuktighet på 60-80%...
Jag har också läst att man kan se om de är befruktade men förstår inte exakt hur jag skall se det. Äggen ser lika dana ut och jag kan inte särskilja dem åt.

//Mojsan

Jungfrugeckos är bara honor!!!! Och lägger äggen så dessa ungar kläcks. Vadå om befruktade? bry dig inte om det. :)

När de har lagt äggen i terrariet så låter de vara och de kan leva tillsammans så de äter inte egna ungar om du ger mer än tillräckligt föda d.v.s små insekter eller pangea.

Du behöver inte kolla på deras äggen. Bara låta vara och de kläcks själv. En dag i framtid kommer du märka att du får 1 jungfrugeckos till 10-20 st på 1-2 år i terrariet.

104
11
_kim_:
Hur stora är dom när dom är nyfödda ? 

//Kim

459
138
Pakke:
_kim_ skrev:
Hur stora är dom när dom är nyfödda ? 

//Kim

Har ej koll på det. men tror minst 1 cm. Vuxna är runt 7-9 cm.

Men ett råd till er, läs på fakta. Det finns i terrariedjur om skötseln.
Hanna:

Dessa är nykläckta..
Låt äggen sitta kvar i terrariet och se till att de vuxna har gott om mat så fixar det sig självt.

459
138
Pakke:
HappyLucky skrev:

Dessa är nykläckta..
Låt äggen sitta kvar i terrariet och se till att de vuxna har gott om mat så fixar det sig självt.

Exakt. Och de lever gärna i kolonier så länge det inte bristar av mat. :)

3
0
Mojsan:
Gillar dom att bada?

//Mojsan

Medlem i GHF
3149
1762
EmanuelKarl:
Mojsan skrev:
Gillar dom att bada?

//Mojsan

Det är många som tar ut sina ödlor och badar men man bör inte göra det utan ha en tillräckligt stor balja/vattenskål i terrariet så dom kan välja själva när dom vill bada. När man tar ut dom till badkaret så kommer dom ju även utanför terrariet och där är det fel temperatur och luftfuktighet. Dessutom brukar geckos i allmänhet, speciellt trädlevande arter, (några få undantag) inte gilla att bada.

Om du kollar i tråden "hanteringstråden" eller vad den nu heter så kan du läsa fredrikos inlägg där det står lite om vad som kan hända när man tar ut ödlor, ormar osv från sina terrarier

7
2
perssonanna85:
Jag är alltid rädd att dem vuxna ska äta eller skada dem små trots att dem har tillräckligt med mat så jag brukar alltid ta ut äggen om dem sitter fast på ett material som man kan plocka ut. Inte lika lätt om dem sitter på väggar eller tak eftersom att dem är ömtåliga

184
132
C_corpse:
Lånar tråden lite..

Pakke skrev:

Jungfrugeckos är bara honor!!!! Och lägger äggen så dessa ungar kläcks. Vadå om befruktade? bry dig inte om det. :)

När de har lagt äggen i terrariet så låter de vara och de kan leva tillsammans så de äter inte egna ungar om du ger mer än tillräckligt föda d.v.s små insekter eller pangea.

Du behöver inte kolla på deras äggen. Bara låta vara och de kläcks själv. En dag i framtid kommer du märka att du får 1 jungfrugeckos till 10-20 st på 1-2 år i terrariet.

HappyLucky skrev:

Dessa är nykläckta..

perssonanna85 skrev:
Jag är alltid rädd att dem vuxna ska äta eller skada dem små trots att dem har tillräckligt med mat så jag brukar alltid ta ut äggen om dem sitter fast på ett material som man kan plocka ut. Inte lika lätt om dem sitter på väggar eller tak eftersom att dem är ömtåliga

Hur ofta och hur många ägg lägger dom? Hur lång tid tar det för äggen att kläckas? Jag funderar på om jag ska köpa några jungfrugeckos. Men vill inte sitta här med hur många som helst helt plötsligt.

/ Kim
Logga in för att posta i forumet
Sida av 2
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild