Temla skrev:
Du ska inte ha två tillsammans, spelar ingen roll vilket kön de har. De är ensamlevande djur och och kan bli så stressade att de dör om de tvingas leva ihop.
Vad man använder för lampor är en smaksak. Huvudsaken är att den har UV och en solplats i rätt temp samt att det är en ordentlig temperaturskillnad mellan solplatsen och svala delen av terrariet. Finns massor med skötselråd att läsa om Jemenkameleonter där det står om temperaturer m.m. :)
En kameleont ska ha MASSOR med grenar kors och tvärs, så den med enkelhet kan klättra överallt i terrariet. Fyll terrariet från sida till sida, från botten och ändå upp med klättergrenar som ska vara anpassade efter storleken på kameleontens fötter. Man behöver alltså byta ut grenarna när den blir större och fått större greppklor. Du kan ta in bra grenar från naturen om du rengör dem ordentligt.
Den behöver också rikligt med grönska och gömställen för de är lättstressade djur. Den ska kunna sitta över huvudet på dig, alltså högre än dig, så antingen ett mycket högt terrarium eller att det står uppstället i en högre position. Ett generöst tilltaget terrarium vad gäller storlek bör du också ha - det gäller även bredden på terrariet då kameleonter brukar klättra från sida till sida mer än de klättrar nedåt i terrariet.
Mycket viktigt att den får i sig vatten. Många kameleonter dör av uttorkning för att ägaren inte förstår hur man ska få den att dricka. Man får prova sig fram. En del slickar i sig droppar från blad när man duschar. En del vill hellre dricka från en dripper som man har igång flera gånger om dagen. En del gillar att dricka direkt från munstycket på duschflaskan vilket jag personligen tycker är jättebra för då vet man att de får i sig vatten. :)
Luftfuktigheten är viktig. Likaså luftcirkulationen. Dålig luftcirkulation i ett kameleontterrarium orsakar sjukdom. Personligen tycker jag det är enklast att ha en fogger som går igång på timer flera gånger om dagen, samt duscha med blomspruta morgon och kväll.
Så här ser terrariet ut, har dock satt in mer grenar sen bilden togs :)
Och då hade jag fattat rätt med sällskapet :) Tack för tipsen!