Hur ofta ska jag mata min ettåriga Bci?

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1

12
3
Kicki:
Har en ettårig Bci hemma och jag funderar på hur ofta jag bör mata henne och när jag successivt bör glesa ut med måltiderna? Jag har förstått att behålla den fyrkantiga formen med synliga sidolinjer är att eftersträva ;)) 
Hon är ca 95 cm och får för tillfället en råtta på 60 g en gång i veckan

Tack på förhand

306
101
thatreptileguy:
Kicki skrev:
Har en ettårig Bci hemma och jag funderar på hur ofta jag bör mata henne och när jag successivt bör glesa ut med måltiderna? Jag har förstått att behålla den fyrkantiga formen med synliga sidolinjer är att eftersträva ;))
Hon är ca 95 cm och får för tillfället en råtta på 60 g en gång i veckan

Min boa är strax över året och hon får mat med 14-21 dagars mellanrum och hon matas med 50-100 grams råttor, så varannan till var tredje vecka skulle jag rekommendera.

123
68
mallimalli:
Det beror väl på lite hur tjock din boa är... Dom säger jue att man ska mata dom med ett byte som är lika tjockt som ormens tjockaste del :)
Min ettåring har magrat av sig när han rymde så jag tänkte mata honom med vuxna möss nu en gång i veckan..

12
3
Kicki:
Tack för svar :)
Ja men då kör jag på varannan vecka istället :)

Ja precis :) så brukar jag mäta foderdjuren 

1275
1725
Falk:

Tycker du verkar ha bra koll ändå.

Se på kroppen och mata efter den =)

12
3
Kicki:
Tack 
Jadå har ju andra ormar men det är min första boa och jag vill gärna ha bekräftat att jag gör rätt och massvis av kunskap ifrån er veteraner . Man lär sig ju hela tiden ;)

141
109
stefan707:
Boa kan äta större måltider än vad man tror, är de för stort låter dom bli, så tveka inte att gå upp lite, rent generellt tkr jag 60g är på tok för lite för en boa på 1 år...

Sen är strikta mat scheman lite si å så där..
Tänk på att vilda ormar kan ha de lite kärvt att få tag i mat varje vecka regelbundet. Skippa en vecka då och då är inget som den kommer dö utav.

Jag har en boa som är lite över 1.5 år, börjar nog närma sig 2 år för tillfället, senaste matningen var en 430g råtta för snart 3v sen, slank i utan några problem. 
Klev upp från 200g när dom tog slut till det som fanns att erbjuda.

Lycka till, BCC och BCI är fina ormar :)
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild