"Sociala problem" med vattenagam

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1

7
5
CWDragonX:
Hej
Visst inte riktigt vart jag skulle vända mig för en sådan här fråga egentligen. Men det "problem" som jag har angår en av mina vattenagamer(min hane) är komplicerat. Även om vattenagamer i normala fall är någonlunda tama och lugna ödlor så har min hane fått för sig att han alltid vill hoppa upp och sätta sig på mig.

Problemet som uppstår är att jag har ett stort terrarium på fyra kvadrat meter och 1,9 meter i höjd(har en hane två honor, fullvuxna) så när jag gör rent i terrariet speciellt "badkaret" så måste jag kliva in för att städa ordentligt. När man kliver in i terrariumet så vill han alltid sitta på kroppen medan man är där inne vilket jag egentligen inte har något problem med. Däremot så har han väldigt vassa klor, så är inte ovanligt att jag kommer ut med ett eller flera rivsår på exponerad hud, vilket vid flera tillfällen kan bli mycket obehagliga(speciellt i hårbotten). Han är inte elak, men för sin art hypersocial.

Anledningen till varför han är så här ligger förmodligen i att han alltid haft en sårskada sedan han var liten juvenil. Han hade sprungit in i glaset i djuraffären(riktigt rejält) efter att folk skrämt upp honom genom att knacka på glaset. Så har i hela hans liv(haft honom i 7 år) fått assistera med att hålla rent runt hans övre käke då han inte har en "läpp", kan komma in lite skräp då och då pga av detta problem och därför så behöver jag hålla koll på hur det ser ut i munnen på honom. Utefter råd från veterinär så gör jag rent vid behov och återfuktar med en aloe vera mixtur, för att förhindra munröta. Lite därför som det är ett mindre problem ändå, då han inte blir speciellt stressad av hanteringen som krävs p.g.a. kronisk nosskada. Han är otroligt pigg och matglad förövrigt.

Så ja någon som har tips på hur man lär en vattenagam att inte hoppa upp på människor?

Vet inte hur jag ska göra nämligen för situationen börjar bli rätt så ohållbar(bytt jobb). Då jag inte vill utsätta någon för detta problem eftersom han hoppar upp på alla som går in. Om jag vill åka på semester eller behöver vara borta en period p.g.a. jobb, så är det ingen som vill ställa upp att ta hand om dom vilket jag har förståelse för då han är ca 85 cm m. svans(var lättare när han var mindre ska jag säga) och har sylvassa klor. Vill ju gärna inte lämna iväg honom, speciellt med tanke på hans skada då det är en mycket viktig del i att hålla honom frisk och kry.

Tack på förhand.

2966
1648
Hoggaforfan:
Oj det var nytt problem, kanske du kan ha en speciell jacka som du bara har på dig när han får klättra på dig och när du rengör hans mun?
Jag hade sen tränat honom med att vara där inne utan jackan och hindra honom att klättra upp på mig, helt enkelt att vara envisare än honom. 
Eventuellt hade jag klickertränat honom med, sätter ner honom sen klickar och ger han mat/godis.
Ingen aning om det fungerar då jag aldrig varit med om problemet samt inte har någon erfarenhet av arten.

205
203
Micke_E:
Eller se det som en förmån!  Du kanske måste ha en långärmad tröja och en keps (med skärmen som skydd för nacken?) när du går in? 
Min varan tenderar att klättra ut via mig när jag har öppet och rengör eller matar fiskarna (som bor i hans bad-akvarium) och jag blöder varje gång...Men jag tar den smällen ;)

7
5
CWDragonX:
Hoggaforfan skrev:
Oj det var nytt problem, kanske du kan ha en speciell jacka som du bara har på dig när han får klättra på dig och när du rengör hans mun?
Jag hade sen tränat honom med att vara där inne utan jackan och hindra honom att klättra upp på mig, helt enkelt att vara envisare än honom. 
Eventuellt hade jag klickertränat honom med, sätter ner honom sen klickar och ger han mat/godis.
Ingen aning om det fungerar då jag aldrig varit med om problemet samt inte har någon erfarenhet av arten.

Hmm har inte tänkt på klicker träning, men fungerar det verkligen på ödlor?
Han är väldigt envis av sig så han hoppar upp väldigt fort efter att man lyft ned honom. Problemet är däremot främst när det kommer till andra människor, jag har nästan alltid på mig jeans och lång ärmat, däremot ingenting på huvudet och det är oftast där jag får rivsår. Han hoppar nämligen från högre höjder(jag är bara 170~) så när han hoppar brukar han riva till mig i nacken eller andra delar av huvudet. Efter det så klättrar han upp/ned mot axlarna och sitter gärna på armen raklång. Han är väldigt fin och snäll, samt hjälpsam med tanke på munnen. Men när min syrras dotter ville vara "ödlevakt" så hände det en olycka och hon fick väldigt djupa rivsår när hon fick en lite panikartad reaktion av att han hoppade ned på henne, vilket självklart gör folk tveksamma till att gå in till dom om jag inte är med. 

Min veterinär rekommenderade att jag skulle klippa/fila ned klorna lite. Men känns som att det eventuellt kan skada hans rörlighet.

7
5
CWDragonX:
Micke_E skrev:
Eller se det som en förmån!  Du kanske måste ha en långärmad tröja och en keps (med skärmen som skydd för nacken?) när du går in? 
Min varan tenderar att klättra ut via mig när jag har öppet och rengör eller matar fiskarna (som bor i hans bad-akvarium) och jag blöder varje gång...Men jag tar den smällen ;)

Åhh har inte tänkt på en keps, ska prova om det i alla fall förhindrar sår när han hoppar. 
Jo jag är tacksam för att han är social och jag inte behöver jaga efter honom, kändes hemskt att hålla fast honom mot hans vilja vid rengöring när han var mindre. Gillar inte att stressa mina ödlor i onödan.

2966
1648
Hoggaforfan:
CWDragonX skrev:

Hmm har inte tänkt på klicker träning, men fungerar det verkligen på ödlor?
Han är väldigt envis av sig så han hoppar upp väldigt fort efter att man lyft ned honom. Problemet är däremot främst när det kommer till andra människor, jag har nästan alltid på mig jeans och lång ärmat, däremot ingenting på huvudet och det är oftast där jag får rivsår. Han hoppar nämligen från högre höjder(jag är bara 170~) så när han hoppar brukar han riva till mig i nacken eller andra delar av huvudet. Efter det så klättrar han upp/ned mot axlarna och sitter gärna på armen raklång. Han är väldigt fin och snäll, samt hjälpsam med tanke på munnen. Men när min syrras dotter ville vara "ödlevakt" så hände det en olycka och hon fick väldigt djupa rivsår när hon fick en lite panikartad reaktion av att han hoppade ned på henne, vilket självklart gör folk tveksamma till att gå in till dom om jag inte är med. 

Min veterinär rekommenderade att jag skulle klippa/fila ned klorna lite. Men känns som att det eventuellt kan skada hans rörlighet.

Principen av klickerträning fungerar på allt, själva klickern är bara förenkling. Mer korrekt kallas det positiv förstärkning.
www.youtube.com/watch?v=pWGOtY5N58I
Har även sett varaner och leguaner som är rumsrena, apporterar etc

Mjo, ödlor kan orsaka ganska otrevliga skador, en grön leguan gjorde så mina underarmar såg ut som om jag hade självskadebetende :-P

Försök få honom att komma till en lägra plattform i tex axelhöjd så han kan kliva på axlarna direkt? En belöning är ju faktiskt att han får klätta upp på dig

7
5
CWDragonX:
Hoggaforfan skrev:

Principen av klickerträning fungerar på allt, själva klickern är bara förenkling. Mer korrekt kallas det positiv förstärkning.
www.youtube.com/watch?v=pWGOtY5N58I
Har även sett varaner och leguaner som är rumsrena, apporterar etc

Mjo, ödlor kan orsaka ganska otrevliga skador, en grön leguan gjorde så mina underarmar såg ut som om jag hade självskadebetende :-P

Försök få honom att komma till en lägra plattform i tex axelhöjd så han kan kliva på axlarna direkt? En belöning är ju faktiskt att han får klätta upp på dig

Jo nu när jag tänker på saken så har jag redan gjort en form av positiv förstärkning när han var mycket mindre. Han brukade få sina syrsor efter att jag rengjort munnen på honom. Det blev en vana byggt på skuldkänslor, då han inte alls ville få sin mun inspekterad och rengjord. Nu får han iof inte speciellt mycket syrsor då han gått över på pinkisar sedan en rätt lång tid tillbaka, brukar försöka variera beroende på vad som finns tillgängligt. Foder fiskar är inte speciellt vanligt förekommande här omkring. Enda gången har är lugn är när jag kommer med fruktsalladen(får en gång i veckan), då han vill vara först att plocka ut hans favorit bitar.

Så kanske kan försöka göra något liknande fast med dom grönsakerna / frukterna han tycker om?

2966
1648
Hoggaforfan:
CWDragonX skrev:

Jo nu när jag tänker på saken så har jag redan gjort en form av positiv förstärkning när han var mycket mindre. Han brukade få sina syrsor efter att jag rengjort munnen på honom. Det blev en vana byggt på skuldkänslor, då han inte alls ville få sin mun inspekterad och rengjord. Nu får han iof inte speciellt mycket syrsor då han gått över på pinkisar sedan en rätt lång tid tillbaka, brukar försöka variera beroende på vad som finns tillgängligt. Foder fiskar är inte speciellt vanligt förekommande här omkring. Enda gången har är lugn är när jag kommer med fruktsalladen(får en gång i veckan), då han vill vara först att plocka ut hans favorit bitar.

Så kanske kan försöka göra något liknande fast med dom grönsakerna / frukterna han tycker om?

Absolut :-)
Allt som gillas fungerar men man får ha lite koll så det inte blir för mycket mat ^^

7
5
CWDragonX:
Hoggaforfan skrev:

Absolut :-)
Allt som gillas fungerar men man får ha lite koll så det inte blir för mycket mat ^^

Jo självklart han äter ju så han spricker om jag inte matar honorna för hand. Han är väldigt glad i maten och äter gärna upp tjejernas portioner. Brukade lägga in syrsor m.m. så dom fick springa fritt i deras förra terrarium men observerade att han inte lät honorna äta i sin egna takt. Så numera handmatar jag honorna så att dom inte missar mål.

Rätt så tragi-komisk historia om min hane ändå. Tog honom till veterinär efter inköp p.g.a. varbildningar i hans sårskada(ny bakteriekultur förmodligen). Den första veterinären jag träffade ville avliva honom, så sökte upp en annan veterinär för ett andra utlåtande. Den här tjejen gjorde rent, analyserade varet och kollade till honom, gav honom antibiotika och nu 7 år senare är han fortfarande jättepigg och ömsar väldigt bra runt det gamla såret. Har inte gått till någon annan veterinär än henne för alla mina ödlor sedan dess(har en pictus gecko, två skäggisar och tre vattenagamer). Så går på årliga kontroller med honom numera. Visst han ser ut som en picasso målning runt nospartiet, men ja han är trots allt en del av familjen.
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild