Trynsnok utan mat i 18 dagar?

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1

306
101
thatreptileguy:
Hej, min trynsnok åt i söndags förra veckan och jag ger honom mat varannan vecka nu men jag undrar bara om det gör någonting om det blir 4 dagar extra? Det är det längsta han har varit utan mat isåfall. Anledningen till att han inte kan äta på söndag är för att jag åker iväg idag och kommer på onsdag kväll så han får mat på torsdag isåfall. Tack på förhand, mvh. Anton.

Medlem i GHF
3136
1742
EmanuelKarl:
Jag är inte så bra på ormar och har ingen erfarenhet av dom men jag har läst (kommer ej ihåg var) att en snok-art kan vara utan mat i ett halvår om det behövs, men om den hittar mat innan dess så tar dom det. Vissa större ormar (pytonormar, boaormar osv) kan ju klara sig ännu längre. Juveniler vill också ha mat oftare, och det finns ju också undantag  men fyra dagar extra borde nog inte göra så mycket om ormen får mat så ofta som var annan vecka.

306
101
thatreptileguy:
EmanuelKarl skrev:
Jag är inte så bra på ormar och har ingen erfarenhet av dom men jag har läst (kommer ej ihåg var) att en snok-art kan vara utan mat i ett halvår om det behövs, men om den hittar mat innan dess så tar dom det. Vissa större ormar (pytonormar, boaormar osv) kan ju klara sig ännu längre. Juveniler vill också ha mat oftare, och det finns ju också undantag  men fyra dagar extra borde nog inte göra så mycket om ormen får mat så ofta som var annan vecka.

Jag tänkte också så men eftersom det är första gången han är utan mat så länge så är det ju alltid bäst att fråga :) Både han och boan får mat på torsdag :)

48
14
nasicus:
Min trynsnok brukar inte vilja äta på vintern. Det kan vara uppehåll på 3-6 månader, oftast mellan oktober-mars.
När hon hoppar över två måltider på rad så brukar jag vänta fyra veckor innan jag provar igen, sen erbjuder jag mat var fjärde vecka tills hon börjar äta normalt igen.

Medlem i SHF
4043
5092
Jonas_:

Det brukar göra ormarna gott att vara utan mat lite extra långa perioder emellanåt :) Dom flesta ormarna i fångenskap får tvärtom alldeles för mycket mat. 

Att låta den vänta 18,20 eller 30 dagar är ingen fara :) 

Logga in för att posta i forumet
Sida av 1
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild