Terrarium till Chamaeleo calyptratus

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1

334
290
LobsterPie:
Då mitt nuvarande projekt förmodligen kommer bli klart så fort jag får in lönen så känner jag att det kommer bli dags att börja planera nästa bygge.

Tanken är att jag ska bygga en burk på 200x50x150cm i formplyfa med reglar i tak och botten så att det blir stabilt. Tänkte även silikona alla skarvar så att det håller tätt. På den högra kortsidan tänkte jag såga ut ett stort hål och sätta nät där. Tänkte också köra nät i taket, eventuellt ett finare nät på undersidan av regeln och sedan ett större på ovansidan som klarar vikten av lampor och så bättre.

Jag känner mig rätt säker på att det här kommer bli bra, men jag är osäker på om jag vill ha någon bakgrund eller inte. Det känns som att det kommer bli ett jävla slit om jag vill ha det, men det kanske kan vara värt det. 

Ni som har terrarier i liknande storlek, har ni bakgrund? Om ni har det, hur ser den ut? Räcker det kanske med att sätta dit några frigolitskivor med murbruk och hela paketet på för att få några hyllplan för växter? 

Har funderat lite på såna där korkskivor eller vad det heter som man kan köpa. Erfarenheter av sådana?

Tack på förhand. 

/Oskar Eklund

334
290
LobsterPie:
Så, nu har jag tänkt lite mer och tror att jag kommer köra så som jag har tänkt. Ritade upp en fruktansvärt snygg mall på en gammal kartongbit. (Man tager vad man haver)

Jag är dock fortfarande osäker på hur jag ska göra med bakgrund. Det vore ju kul och snyggt att få in några hyllplan så att man inte behöver hitta en massa växter som är 120cm höga för att fylla ut hela terrariumet. Kanske kommer fixa en del "krukor" längs med väggarna som jag kan plantera växter i också.

Det kommer sättas in en massa grenar också. Inte rakt över hela terrariet från sida till sida utan även längs med alla sidor så att han kan klättra på väggarna och känna sig lite mer säker och skyddad istället för att klätta "öppet" mitt i terrariumet.

Har också tankar på att sätta upp en spaljé längs med ena kortsidan så att klätterväxterna kan växa ordenligt där. Vad tror ni om det? Finns det någon risk för att kameleonten fastnar där och gör sig illa?

Bifogar en bild på min vackra skiss som avslutning. De lite sena ifyllda grejerna i taket och botten ska föreställa reglar.

334
290
LobsterPie:
Tänker fortsätta uppdatera den här tråden som en logg fär mig själv.  Har ni något ni undrar över eller några tips så är det bara att säga till :) 

Idag bestämde jag mig för att ändra måtten en del efter att ha varit på bygghandeln och snackat lite. Jag kommer att körs på 180x50x120. Bakstycket kommer att bli 3 delar på 60x120 cm var, på så sätt kommer jag kunna få ut alla delar jag behöver ur två skivor med formplyfa.  Har även planerat en del angående bad jag kommer inreda med och det lutar åt att det blir någon form av kokosfibermatta som får täcka insidan. Tänkte även göra små hållare åt diverse växter av lite mindre bitar av samma material som jag kan fästa på väggarna. 

Växtmässigt kommer det bli en hel del klätterväxter och lite större fikusar. Kanske någon monstera också. Bromelior också såklart för lite mer färg. En jäkla massa grenar och lianer ska också in såklart.

Ljusmässigt så kommer jag att köra på HID. Inte helt säker på exakt vilken jag ska ha men det lutar åt Megaray uv-flood 35W tillsammans med en lampa jag har liggandes här hemma som ger en hel del ljus också .

Stora regnsystemet från Dusk kommer också inhandlas förr eller senare och förhoppningsvis kommer jag kunna använda det till mina andra terrarium också.

Som ventilation så kommer det att bli nättak och sen kommer jag nog att såga ett större hål i ena kortsidan som också kommer förses med nät av något slag.

Mycket lägre än så har jag inte kommit idag. Men det blev lite av en omstart i allt tänkande. Men det blir nog bra det här till slut :)
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild