No pest strips mot kvalster, hjälp!!

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 2

47
77
Gmalmgren:
Hej!

Fick för ett tag sen hem en tigerpyton och upptäckt något jag mera än gärna sluppit.. KVALSTER!!

Bör tillägga att hon är stor och bra arg, är bara inne i burken när det ska matas och städas, och vill gärna fortsätta ha det så. Var nån som föreslog "no pest strips" och lät fantastiskt!

Problemet är detta, att det inte finns i Sverige?!
Så, finns det någon här som har/vet nån som har som skulle vilja sälja till mig? Vill inte att dem små asen ska bli fler och förpesta...

Vore grymt tacksam för svar!

Medlem i SHF
294
662
viper66:
Finns på ebay att köpa. Köp ett 3 pack o mörda dom små asen sen 

47
77
Gmalmgren:
viper66 skrev:
Finns på ebay att köpa. Köp ett 3 pack o mörda dom små asen sen 

Har kollat där, men ingen skickar dessvärre till Sverige :( Därför kollade jag här om någon vänlig själ hade på lager och kunde sälja. Pris är inte relevant, vill bara bli kvitt den helst igår :( Tur som är satte jag den i karantän direkt så slapp de andra djuren bli smittade. Men ändå :(

375
251
Doxster:
Gmalmgren skrev:

Har kollat där, men ingen skickar dessvärre till Sverige :( Därför kollade jag här om någon vänlig själ hade på lager och kunde sälja. Pris är inte relevant, vill bara bli kvitt den helst igår :( Tur som är satte jag den i karantän direkt så slapp de andra djuren bli smittade. Men ändå :(

www.ebay.com/itm/Hot-Shot-No-Pest-Strip-Unscented-Hanging-Vapor-Insect-Repellent-3-PACK-/301845539845?hash=item4647656c05:g:TrMAAOSw41xXO2bT

Han köpte jag av, han skickar till Sverige. Snabbaste leveransen jag någonsin har fått ifrån USA. Skicka ett meddelande till honom först bara.

Lycka till!

47
77
Gmalmgren:
Doxster skrev:

www.ebay.com/itm/Hot-Shot-No-Pest-Strip-Unscented-Hanging-Vapor-Insect-Repellent-3-PACK-/301845539845?hash=item4647656c05:g:TrMAAOSw41xXO2bT

Han köpte jag av, han skickar till Sverige. Snabbaste leveransen jag någonsin har fått ifrån USA. Skicka ett meddelande till honom först bara.

Lycka till!

På riktigt? Isåfall ska jag skriva direkt! Tack så mycket :D 
Hur många behövs för ett rum på ungefär 5x5m? Tänker att dem små jävlarna är överallt, så bättre att få ALLT sanerat!

375
251
Doxster:
Gmalmgren skrev:

På riktigt? Isåfall ska jag skriva direkt! Tack så mycket :D 
Hur många behövs för ett rum på ungefär 5x5m? Tänker att dem små jävlarna är överallt, så bättre att få ALLT sanerat!

Jag har väl en snarlik yta där jag har mina djur, dock ett L-format rum. Jag satte strippen på en cirka 40 cm hög pall cirka 1-2 decimeter ifrån mina terrarien i 30 dagar. Sen hängde jag den uppifrån det översta terrariet på ungefär samma avstånd ifrån nästkommande 30 dagar.

Har inte sett ett kryp sen dess. Tänk på att stänga dörren till rummet och inte vistas där inne allt för länge, det är ganska potent. Tillverkaren råder en till att vistas max 4 timmar i utrymmet. Jag var så korkad så jag tog ett sniff i påsen den kom i, 45 minuters grym huvudvärk och ett akut illamående i ett par minuter fick jag som belöning för det.

Dock kände jag inte av något i rummet när jag höll på med behandlingen.

47
77
Gmalmgren:
Doxster skrev:

Jag har väl en snarlik yta där jag har mina djur, dock ett L-format rum. Jag satte strippen på en cirka 40 cm hög pall cirka 1-2 decimeter ifrån mina terrarien i 30 dagar. Sen hängde jag den uppifrån det översta terrariet på ungefär samma avstånd ifrån nästkommande 30 dagar.

Har inte sett ett kryp sen dess. Tänk på att stänga dörren till rummet och inte vistas där inne allt för länge, det är ganska potent. Tillverkaren råder en till att vistas max 4 timmar i utrymmet. Jag var så korkad så jag tog ett sniff i påsen den kom i, 45 minuters grym huvudvärk och ett akut illamående i ett par minuter fick jag som belöning för det.

Dock kände jag inte av något i rummet när jag höll på med behandlingen.

Låter kalas! Ja jag har hört att det är rätt starkt.. Ska alltså inte pröva lukta på det :D Du ska ha tusen tack för hjälpen! Mejlat han på ebay nu och väntar på svar. Ska bli underbart att bli av med dem små asen!! Nästa gång lurpassar jag med eldkastare såfort nått rör sig haha.

375
251
Doxster:
Gmalmgren skrev:

Låter kalas! Ja jag har hört att det är rätt starkt.. Ska alltså inte pröva lukta på det :D Du ska ha tusen tack för hjälpen! Mejlat han på ebay nu och väntar på svar. Ska bli underbart att bli av med dem små asen!! Nästa gång lurpassar jag med eldkastare såfort nått rör sig haha.

Så lite så, kör hårt och lycka till! :-) Och tack för påminnelsen, dags att beställa hem fler ifall man skulle åka på dom små asen igen...

Medlem i GHF
75
165
Jeppe:
Jag skulle personligen aldrig någonsin använda diklorvos (dichlorvos) eller någon annan organofosfat överhuvudtaget, och speciellt inte i utrymmen där människor eller djur av något slag utsätts för dessa ämnen.
Diklorvos är ett mycket effektivt medel för bekämpning av ohyra, det är det ingen tvekan om MEN det är också ett i allra högsta grad giftigt ämne även för ryggradsdjur.
Om inte det faktum att det inte rekommenderas för användning i utrymmen där folk faktiskt vistas (eller att det ovan i tråden beskrivs symptom efter en snabb inhalation av ämnet) är nog för att få en att börja fundera på andra behandlingsalternativ rekommenderar jag starkt att man läser runt lite omkring vad det är för typ av ämne innan man väljer att utsätta sina djur för det i flera månaders tid.
Information kan hittas bl.a. här:

pmep.cce.cornell.edu/profiles/extoxnet/carbaryl-dicrotophos/dichlorvos-ext.html

Man ska även komma ihåg att även om diklorvos anses för att metaboliseras fort i däggdjurskroppar pratar vi här om att använda dem hos växelvarma reptiler med en mycket lägre metabolism. Dessutom kommer djuren att både inhalera, samt då diklorvos är mycket vattenlösligt, dricka ämnet under hela behandlingstiden. Oavsett hur många poster det finns om lyckade behandlingar på olika forum tycker jag definitivt att det finns långt fler argument för varför man bör låta bli att utsätta sina reptiler för ett potent insektsgift som inte är på något sätt godkänt till behandling av djur.

96
141
Guns4ever:
Jag beställde tre stycken för en vecka sen, i förebyggande syfte samt att jag lånat en av en vän som ska lämnas tebax, så har en över när dom anländer om du inte redan beställt, kostar runt en hundring om du är intresserad?
Logga in för att posta i forumet
Sida av 2
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild