Tips på djur till terrarium 20x20x40

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 3

184
132
C_corpse:
Hejsan.

Fick tag på lite olika terrarier nu i helgen. Några till spindlar, ett av exo terras större terrarie och så ett med måtten L20cm B20cm H40cm med bakgrund, Bifogar bild på det.

Skulle vilja ha någonting i det sistnämnda men har inte en aning om vad för djur vi skulle kunna ha i ett så litet terrarie.

Vi har vandrande pinnar, blad och en skäggagam här hemma sen innan.

Tar tacksamt emot lite tips på vad vi skulle kunna ha i det terrariet, dock inget giftigt då jag har småbarn springandes här hemma. 

Mvh Kim. 

Administratör
Medlem i SHF, SmHF
2694
2512
anders:
En bönsyrsa kanske? :)

Medlem i GHF
3136
1743
EmanuelKarl:
anders skrev:

bra ide. bönsyrsor är riktigt roliga. jag hade en hierodula grandis för ett tag sedan och ska skaffa en ny någon gång när jag får tid. hierodula släktet är bra för nybörjare på bönsyrsor. finns ett gäng till men vissa av dom tar dock bara flygande insekter (föder du upp eller orkar fånga flugor själv är det ju inget problem. jag har även läst att sphodromantis släktet är bra för nybörjare och dom behöver ej ha flygande insekter). du kan nog också förvara nymfer av dina vandrande pinnar/vandrande blad i (?). jag har dock ingen erfarenhet av vandrande pinnar och vandrande blad men jag har lite erfarenhet av extatosoma tiaratum men jag har bara haft mina två i några dagar, extatooma tiaratum behöver (likt vandrande pinnar och blad) dock ett stort terrarie när den blir större.

184
132
C_corpse:
anders skrev:

EmanuelKarl skrev:

bra ide. bönsyrsor är riktigt roliga. jag hade en hierodula grandis för ett tag sedan och ska skaffa en ny någon gång när jag får tid. hierodula släktet är bra för nybörjare på bönsyrsor. finns ett gäng till men vissa av dom tar dock bara flygande insekter (föder du upp eller orkar fånga flugor själv är det ju inget problem. jag har även läst att sphodromantis släktet är bra för nybörjare och dom behöver ej ha flygande insekter). du kan nog också förvara nymfer av dina vandrande pinnar/vandrande blad i (?). jag har dock ingen erfarenhet av vandrande pinnar och vandrande blad men jag har lite erfarenhet av extatosoma tiaratum men jag har bara haft mina två i några dagar, extatooma tiaratum behöver (likt vandrande pinnar och blad) dock ett stort terrarie när den blir större.

Bönsyrsa har jag funderat lite på sen tidigare men bara fått upp information om att dom äter flugor, vilket jag avskyr. Vad äter dom om dom ej behöver ha flygande insekter? Slipper jag köpa/odla/fånga flugor så hade en bönsyrsa varit riktigt roligt att ha. 

Vill helst inte ha pinnar/nymfer i terrarie med den sortens öppning på terrariet. Har lite nymfer från mina Medauroidea Extradentata i ett spindelterrarie vilket fungerar riktigt bra, så länge dom inte sitter på "luckan" när man ska öppna för då riskeras deras ben att skadas (Dom växer ut igen men dom ska inte skadas pga att dom är i fel sorts terrarie)

Är där någon annan insekt eller eventuellt någon liten groda/ödla kanske som inte behöver så mycket markyta utan bara vill klättra lite? 

Medlem i GHF
3136
1743
EmanuelKarl:
C_corpse skrev:

Bönsyrsa har jag funderat lite på sen tidigare men bara fått upp information om att dom äter flugor, vilket jag avskyr. Vad äter dom om dom ej behöver ha flygande insekter? Slipper jag köpa/odla/fånga flugor så hade en bönsyrsa varit riktigt roligt att ha. 

Vill helst inte ha pinnar/nymfer i terrarie med den sortens öppning på terrariet. Har lite nymfer från mina Medauroidea Extradentata i ett spindelterrarie vilket fungerar riktigt bra, så länge dom inte sitter på "luckan" när man ska öppna för då riskeras deras ben att skadas (Dom växer ut igen men dom ska inte skadas pga att dom är i fel sorts terrarie)

Är där någon annan insekt eller eventuellt någon liten groda/ödla kanske som inte behöver så mycket markyta utan bara vill klättra lite? 

jag körde dubior till min h.grandis. har också hört att dom älskar syrsor.

184
132
C_corpse:
EmanuelKarl skrev:

jag körde dubior till min h.grandis. har också hört att dom älskar syrsor.

Okej. Syrsor vore ju perfekt, det har jag alltid hemma till skäggagamen. Måste dom ha varierad kost eller det går med enbart syrsor i så fall? 

Medlem i GHF
3136
1743
EmanuelKarl:
C_corpse skrev:

Okej. Syrsor vore ju perfekt, det har jag alltid hemma till skäggagamen. Måste dom ha varierad kost eller det går med enbart syrsor i så fall? 

jag körde enbart dubia till min och hierodulor äter mest syrsor i naturen så enbrt syrsor borde gå.

184
132
C_corpse:
EmanuelKarl skrev:

jag körde enbart dubia till min och hierodulor äter mest syrsor i naturen så enbrt syrsor borde gå.

Okej. Känns som om det får bli en Hierodula grandis så frågan är bara var man kan köpa en? 

Vet du hur det fungerar med avel på dom? Behövs det hona och hane eller dom kan föröka sig om man bara har en hona? Insekter lever ju tyvärr inte så länge så vore ju kul om man kunde få fram lite ungar själv. 

Medlem i GHF
3136
1743
EmanuelKarl:
C_corpse skrev:

Okej. Känns som om det får bli en Hierodula grandis så frågan är bara var man kan köpa en? 

Vet du hur det fungerar med avel på dom? Behövs det hona och hane eller dom kan föröka sig om man bara har en hona? Insekter lever ju tyvärr inte så länge så vore ju kul om man kunde få fram lite ungar själv. 

dom måste para sig med varandra, och honan brukar gnaga av hannens frankropp och huvud under parningen men han överlever i flera dagar efter det och han fortsätter para sig med honan trots att han saknar huvud och framkropp. dom är kannibaler ganska ofta och hannen blir mat åt honan om dom bor i samma terrarium. du får ha dom i olika terrarium och under parningen får man räkna att bli av med sin hanne men man ska ha matat båda två innan parningen men det finns ändå en risk för hannen... en bönsyrsa lever i nästan ett om man sköter den bra, och jag köpte min av ormar och sånt på kungälvsmässan för ett tag sedan. ungarna är så små att dom knappt kan ta dubia/syrsor och bör matas med bananflugor (vilket är deras naturliga föda i den storleken men kanske kan funka med nykläckta syrsor). Då jag älskar bönsyrsor och tycker dom är så fachinerande så jag skapade den här tråden www.terrariedjur.se/?page=forum&thread=5543 och där finns säkert någon att fråga. men enn uppfödning är nog lite väl kompliceat för en nybörjare om det gåller bönsyrsor =(. har dock alldrig fött upp bönsyrsor så allt detta är baserat på fakta.

194
165
JoakimLundgren:
En damon diadema hade passat i den burken
Logga in för att posta i forumet
Sida av 3
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild