Min Leopardgecko äter inte

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1

3
0
VicEbba:
hej.

Min Leopardgecko äter inte, jag ser att hon försöker snappa upp en syrsa men tyvärr så är hon för långsam så de hinner smita.

Geckon äter inte heller mjölmaskar, de hinner dö innan de blir uppäten. Kanske det kan vara parningstid men jag tycker iallafall hon ser ganska smal ut för att vara lite mer än ettåring Leopardgecko.

Vad ska jag göra?

1159
626
Temla:
Har du provat mata med fodertång? Eller lägga Dubia kackerlackor i en skål?

3
0
VicEbba:
Fodertång har jag funderat på...

Dubia kackerlackor har jag inte hört att leopardgecko ska äta den...

Medlem i SHF
516
232
Fredrik89:
VicEbba skrev:
Fodertång har jag funderat på...

Dubia kackerlackor har jag inte hört att leopardgecko ska äta den...

Dubia kackerlackor är det bästa fodret för leopardegeckos.

3
0
VicEbba:
Wow, det visste jag inte :)

tack

64
41
Hymenopus:
Fredrik89 skrev:

Dubia kackerlackor är det bästa fodret för leopardegeckos.

Variation är det bästa fodret för leopardgeckos. Det är mest naturligt och är viktigt för att de ska få i sig olika näringsämnen. En bra diet kan därför innehålla syrsor, spindlar, gräshoppor, nattfjärilar, olika sorters larver m.m. Blaptica dubia har ganska hårt exoskelett, vilket kanske inte är så skonsamt för deras magar ifall de får för mycket av dem.

Medlem i GHF
3150
1769
EmanuelKarl:
Hymenopus skrev:

Variation är det bästa fodret för leopardgeckos. Det är mest naturligt och är viktigt för att de ska få i sig olika näringsämnen. En bra diet kan därför innehålla syrsor, spindlar, gräshoppor, nattfjärilar, olika sorters larver m.m. Blaptica dubia har ganska hårt exoskelett, vilket kanske inte är så skonsamt för deras magar ifall de får för mycket av dem.

Hur odlar man spindlar och vilka arter, har alldrig hört att spindlar passar som foder åt geckos. 

64
41
Hymenopus:
EmanuelKarl skrev:

Hur odlar man spindlar och vilka arter, har alldrig hört att spindlar passar som foder åt geckos. 

Jag brukar ge bl. a. jaktspindlar och husspindlar (Tegenaria) som jag fångar både ute och inne. Spindlar har vi ju många i Sverige, så det är bara att plocka de som man tycker passar i storlek (ifall man tycker att det är ok att ge sina djur vildfångat). Jag undviker dock t.ex. korsspindlar och andra arter som ofta uppträder aggressivt och kan tänkas försöka bita ödlan. 

Medlem i GHF
3150
1769
EmanuelKarl:
Hymenopus skrev:

Jag brukar ge bl. a. jaktspindlar och husspindlar (Tegenaria) som jag fångar både ute och inne. Spindlar har vi ju många i Sverige, så det är bara att plocka de som man tycker passar i storlek (ifall man tycker att det är ok att ge sina djur vildfångat). Jag undviker dock t.ex. korsspindlar och andra arter som ofta uppträder aggressivt och kan tänkas försöka bita ödlan. 

Ok

Medlem i SHF
4047
5100
Jonas_:

VicEbba skrev:
hej.

Min Leopardgecko äter inte, jag ser att hon försöker snappa upp en syrsa men tyvärr så är hon för långsam så de hinner smita.

Geckon äter inte heller mjölmaskar, de hinner dö innan de blir uppäten. Kanske det kan vara parningstid men jag tycker iallafall hon ser ganska smal ut för att vara lite mer än ettåring Leopardgecko.

Vad ska jag göra?

En bra bild säger mer än tusen ord :) Om du vill få en åsikt angående hullet och utseendet på din ödla alltså. 

Logga in för att posta i forumet
Sida av 1
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild