Är matningslåda nödvändigt?

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1

306
101
thatreptileguy:
Hej, jag har en fråga angående "matningslådor" till ormar. Behövs de verkligen? Har en boa som nu börjar bli lite för stor för lådan som jag har till henne och då undrar jag om jag ska köpa en större eller om man kan mata henne direkt i terrariet?  Tack på förhand....

Medlem i SHF
294
662
viper66:
Jag har hållit ormar i snart 24år och än idag aldrig använt mig av "matlåda" alla mina ormar lever och frodas. Så kort o gott nej du behöver ingen matlåda. 

306
101
thatreptileguy:
viper66 skrev:
Jag har hållit ormar i snart 24år och än idag aldrig använt mig av "matlåda" alla mina ormar lever och frodas. Så kort o gott nej du behöver ingen matlåda. 

Okej tack för snabbt svar. 

Medlem i SHF
4043
5092
Jonas_:
Håller med, man behöver absolut inte nån matningslåda! :) Finns inga fördelar alls att hålla på förflytta djur vid matning. Även jag har matat mina ormar i deras terrarier tjugo års tid. Jag kör givetvis med fullt inredda terrarier med mycket inredning, mycket bottensubstrat och levande växter. 

953
1840
peter54:
Jag har haft ormar i terrarium rätt länge, började i slutet av 60-talet och jag ansluter mig till övriga som säger att matningsboxar inte alls är nödvändigt. Jag har använt sådana bara i ett enda sammanhang och det är när jag har haft stora kullar ungar. För att ha stenkoll på vilka som ätit och när, har jag matat i boxar, aldrig annars.
ddr:
Om man har flera i samma terrarium så är det lämpligt att mata dom i ental. Dvs endast lämna en orm i terrariet.

306
101
thatreptileguy:
Anledningen till att jag skapade denna tråd var för att jag trodde att ormarna kunde få förstoppning av bottenmatrialet eftersom det kommer på bytet, är det sant?

Medlem i SHF
4043
5092
Jonas_:

thatreptileguy skrev:
Anledningen till att jag skapade denna tråd var för att jag trodde att ormarna kunde få förstoppning av bottenmatrialet eftersom det kommer på bytet, är det sant?

Nej det är inte sant, mina ormar får med bottenmaterial vid varje matning och har så fått i många års tid :) Dom frodas och mår bra! Lite skit i magen gör inte ormar nåt... Deras magar smälter värre saker än nån barkbit, exempelvis horn, klövar, tänder och hela skelett :D 

Som sagt det finns inga fördelar överhuvudtaget att hålla på mata sin orm i en matningslåda, bara nackdelar om du frågar

På bilden ser ni en mun full av bottensubstrat, så har hon sett ut varje matning dom senaste 15 åren. 

Har man flera ormar i samma terrarium av någon anledning kan man behöva sära på dom vid matning, även om det inte är nödvändigt heller om man övervakar matningen. 

mig!

379
399
Mr_B:
Visst kan det orsaka problem om ormen är väldigt liten att bottensubstrat ska ställa till det. Finns ett fåtal exempel om det. Men chansen att det ska skapa problem är så liten att det är mer onödigt än nödvändigt om det inte finns fler individer i terrariet. Så håller med övriga här. 

953
1840
peter54:
Jag har en del erfarenhet av små ormar eftersom jag fött upp snokar i 40 år. Som jag sa tidigare har jag matat dem i box om de varit många och jag annars fått svårt att hålla koll på vem som ätit och inte, men annars, när de inte är många, har jag matat också de små i terrariet.

Det är ingen konst att undvika att de små får med bottensubstrat när de matas i sitt terrarium. Man ser till att maten läggs i någon form av behållare som ställs/läggs in i terrariet. Till de riktigt små juvenilerna använder jag tomma hushållspappersrullar som jag klämmer till ändarna på så att maten inte rullar ut när ormen går in i rullen för att äta. Ormen är såpass liten att den utan vidare får plats i rullen och därför kommer den att äta där inne.

Lite större juveniler får maten i en liten låda eller burk, även där äter de i behållaren. När de blir större finns det ingen större anledning till oro om det skulle råka komma med lite bottensubstrat, med snokar händer det rätt sällan eftersom både ormen och bytena är förhållandevis små jämfört med exempelvis boider.

Logga in för att posta i forumet
Sida av 1
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild