Fuktlåda till ögonfransgeckoödla

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 2

Medlem i GHF
3149
1762
EmanuelKarl:
Felefjonken skrev:
Kan jag ha både Frans och Fransiska i ett 90x45x90 Exo Terra terrarium då?

Det funkar nog. Jag har min ögonfranshona (jag har dock ingen hanne) I ett 90*45*90 exo terra men har man hona och hanne ihop så får det vara många gömställen, men behåll det gamla terrariet också ifall det skulle vara nödfall med att separera. Men skaffa helst ett två nya terrarium då terrariet ska vara minst 45*45*60. Visserligen har du stor bottenyta men jag tror inte det är en ursäkt?

Medlem i GHF
3149
1762
EmanuelKarl:
Felefjonken skrev:
Men fuktlådan då?

Jag använder fuktlåda till min hona när det är äggläggningstider (jag skrev det tidigare i mitt första inlägg i den här tråden), men vet ej om det är ett måste.  Obefruktade ägg är det som jag får då jag saknar en hane.

1275
1725
Falk:

Du bör ha dem separerade hela tiden för det spelar ingen roll hur stor burk du har så kommer han att para sönder henne totalt.

Sen varför ska du ha en fuktlåda? Du ska ju alltid ha hög luftfuktighet.

185
27
Felefjonken:
Falk skrev:
Sen varför ska du ha en fuktlåda? Du ska ju alltid ha hög luftfuktighet.

Det är någon sorts regnskogsbottensubstrat från Exo Terra som bottensubstrat och det är mossa plockad i den svenska naturen ovanpå det.

134
111
Potato:
Felefjonken skrev:
Kan jag ha både Frans och Fransiska i ett 90x45x90 Exo Terra terrarium då?

Nej. Du måste dela på dom. 
Dom ska gå i ett varsitt.

293
354
Dynamitella:

Felefjonken skrev:

Det är någon sorts regnskogsbottensubstrat från Exo Terra som bottensubstrat och det är mossa plockad i den svenska naturen ovanpå det.

Ska honan lägga äggen i terrariet fritt bör substratet vara exempelvis torv eller jord. Alltså något som håller fukten bra och är djupt nog att lägga i. Känner du att det inte är fuktigt nog i botten av terrariet får du byta substrat, fukta mer eller sätta in en ägglåda med ovan nämnt substrat.

Honan väger lite för lite för att avlas på. Att ha dem separat är i mitt tycke det ända rätta.

Medlem i SHF
4047
5099
Jonas_:
Jag håller med övriga i tråden angående att reptiler bör bo själva i sitt terrarium, funkar oftast mycket bättre i det långa loppet! Ska man avla på reptiler är det också viktigt att honan hinner ta igen sig ordentligt mellan kullarna, dvs hon kan inte gå med en hane året om, som redan nämnts av Falk så kommer hon förstöras av att ständigt avlas. Min personliga åsikt men jag vet att andra har en annan syn på att hålla reptiler ihop på en instängd begränsad yta, terrarium alltså. Dock så är dom flesta reptiler solitära djur, ensamlevande djur, det går inte att diskutera bort då det är fakta och ingen åsikt :)
Logga in för att posta i forumet
Sida av 2
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild