Fuktlåda till ögonfransgeckoödla

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 2

185
27
Felefjonken:
Ska jag sätta in en fuktlåda till Fransiska (Som bor med frans och kanske är/blir dräktig.)?

134
111
Potato:
Hur mycket väger fransiska och frans? Dom måste ju väga en viss vikt för att få släppas ihop. Fuktlåda behövs inte, dom lägger ägg direkt i jorden/torven. Och klarar sin ömsning utan problem.

Medlem i GHF
3149
1762
EmanuelKarl:
Jag har ingen erfarenhet av att avla på ögonfransgeckos men när det är vår kan dom lägga obefruktade ägg  och då ställer jag in en fruktlåda. men jag har däremot läst att om honan är eller kan vara dräktig ska hannen separeras från honan, då han kan stressa henne under äggläggnings-processen. Det är viktigt att man flyttar hannen till ett nytt terrarie då honan kan stressas av att komma till ett nytt terrarium. Jag har även läst rekommendationer om att man ska ha två honor om man har dom ihop med en hannedå han kommer vara på honan hela tiden men om man har två honor fården ena vila när han är på den andra och sen byter han och sen byter han tillbaka osv.

185
27
Felefjonken:
Potato skrev:
Hur mycket väger fransiska och frans? Dom måste ju väga en viss vikt för att få släppas ihop. Fuktlåda behövs inte, dom lägger ägg direkt i jorden/torven. Och klarar sin ömsning utan problem.

Frans tror jag väger 24 gram och Fransiska tror jag väger 38 gram.

Understa lagret tror jag är någon slags regnskogssubstrat från Exo Terra och det som är över det är mossa plockad i naturen i Sverige.

EmanuelKarl skrev:
Jag har ingen erfarenhet av att avla på ögonfransgeckos men när det är vår kan dom lägga obefruktade ägg  och då ställer jag in en fruktlåda. men jag har däremot läst att om honan är eller kan vara dräktig ska hannen separeras från honan, då han kan stressa henne under äggläggnings-processen. Det är viktigt att man flyttar hannen till ett nytt terrarie då honan kan stressas av att komma till ett nytt terrarium. Jag har även läst rekommendationer om att man ska ha två honor om man har dom ihop med en hannedå han kommer vara på honan hela tiden men om man har två honor fården ena vila när han är på den andra och sen byter han och sen byter han tillbaka osv.

Terrariumet är ett 60x60x45 Exo Terra och jag har inget annat terrarium. Fransiska var där flera månader före Frans.

1159
626
Temla:
Felefjonken skrev:

Understa lagret tror jag är någon slags regnskogssubstrat från Exo Terra och det som är över det är mossa plockad i naturen i Sverige.

Terrariumet är ett 60x60x45 Exo Terra och jag har inget annat terrarium. Fransiska var där flera månader före Frans.

Bara min personliga åsikt, men det tycker jag är för litet till två ögonfransar, speciellt om det är en hona och en hane. Honan tycker jag ska få en chans att kunna gå unda lite om hanen är på. Försök byta upp dej till helst ett ExoTerra 90x90, men ett 90 högt och 60 brett är också bättre. 

134
111
Potato:
Felefjonken skrev:

Det är för litet för 2 fransar, sen så ska inte frans vara med henne han måste väga minst 35-40g för att få vara med en hona och hon ska helst väga rnt 40-45g. sen kan dom inte bo hela tiden tillsamman, det är som emanuel säger hon måste få space. om jag var du så skulle jag köpa ett till terrarium, allt kan hända, dom kan bråka och då kan det bli blodigt.

293
354
Dynamitella:

Instämmer helt med ovanstående. Se till att separera dem med en gång och skaffa vars ett terrarium som är minst 60 cm högt :) Det är standard. Mindre anses inte vara tillräckligt då arten är trädlevande och behöver ett högt terrarium. 

Vill du att honan ska må bra så är det en bra idé att inte ha henne ihop med en hane under 45 gram. Värpnöd skojar man inte om.

185
27
Felefjonken:
Fransiska har gjort ett läte som låter kakakakakakaka flera gånger.

185
27
Felefjonken:
Men fuktlådan då?

185
27
Felefjonken:
Kan jag ha både Frans och Fransiska i ett 90x45x90 Exo Terra terrarium då?
Logga in för att posta i forumet
Sida av 2
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild