310liters akvarium, tips på inneboende.

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 2

37
12
Rabalder:
Hej alla.
Som rubriken säger, köpte ett 310 liters akvarium (125x50x50) men planerna på gästen lades på is. Så nu sitter ja här med burken och ingen aning om vad jag ska stoppa i den. 
Så tänkte jag vänder mig till er alla om rådfrågning. Vad hade ni stoppat i för krabat? Ska nämnas att jag är ganska ny på repriler och liknande, men öppen för det mesta.
Ända kravet är inga spindlar, då sambon va väldigt snabb med att informera mig om att jag skulle bli singel väldigt fort om det flyttar in en spindel :P

Tack på förhand för alla förslag

1159
626
Temla:
Rabalder skrev:
Hej alla.
Som rubriken säger, köpte ett 310 liters akvarium (125x50x50) men planerna på gästen lades på is. Så nu sitter ja här med burken och ingen aning om vad jag ska stoppa i den. 
Så tänkte jag vänder mig till er alla om rådfrågning. Vad hade ni stoppat i för krabat? Ska nämnas att jag är ganska ny på repriler och liknande, men öppen för det mesta.
Ända kravet är inga spindlar, då sambon va väldigt snabb med att informera mig om att jag skulle bli singel väldigt fort om det flyttar in en spindel :P

Tack på förhand för alla förslag

Om du ska ha en reptil i så får du nog vara beredd på att borra upp ventilationshål i glaset på sidorna. Att bara ha hål i taket cirkulerar inte luften särskilt bra.

37
12
Rabalder:
Temla skrev:

Om du ska ha en reptil i så får du nog vara beredd på att borra upp ventilationshål i glaset på sidorna. Att bara ha hål i taket cirkulerar inte luften särskilt bra.

Bra att tänka på.
Tack för påminnelsen :)

306
101
thatreptileguy:
Rabalder skrev:

Bra att tänka på.
Tack för påminnelsen :)

Ganska stort terrarium så det finns mycket som passar, själv är jag ormnörd så skulle rekommendera någon orm. Några exempel som skulle funka i terrariet majsorm,strumpebandssnok,kungspyton eller till och med en ung kungsboa om du skulle vara intresserad. (dessa var bara nåra få exempel finns många fler) men jag ville bara ge några exempel. Hoppas du hittar nåt du är intresserad av ;) skriv sen vad du väljer.

37
12
Rabalder:
thatreptileguy skrev:

Ganska stort terrarium så det finns mycket som passar, själv är jag ormnörd så skulle rekommendera någon orm. Några exempel som skulle funka i terrariet majsorm,strumpebandssnok,kungspyton eller till och med en ung kungsboa om du skulle vara intresserad. (dessa var bara nåra få exempel finns många fler) men jag ville bara ge några exempel. Hoppas du hittar nåt du är intresserad av ;) skriv sen vad du väljer.

Orm är väldigt intressant, låg hela kvällen och lästa skötselråd på allt som inte va giftigt, finns på tok för mkt vackert man skulle vilja ha, måste bara börja nånstans :P

306
101
thatreptileguy:
Rabalder skrev:

Orm är väldigt intressant, låg hela kvällen och lästa skötselråd på allt som inte va giftigt, finns på tok för mkt vackert man skulle vilja ha, måste bara börja nånstans :P

Ja exakt, nåt måste man börja med. själv började jag med västlig trynsnok (heteredon nasicus) väligt snälla och inte så stora ormar. väldigt rekommenderad ;)

37
12
Rabalder:
Någon som kan säga om det funkar med skorpion? Sett flera som byggt burkar till kejsarskorpioner utan att ventilera i sidorna, bara öppen topp. Känns lite circus men funkar det så funkar de ju :P va o köpte en glasborr idag annars, så får vi se om man kan få till nått vettigt.

Medlem i SHF
945
1179
Flyers90:
Om jag vore du skulle jag ta med det till en glasmästare och höra om det kan skära ut för ventilation bara! :)
Då slipper du riskera att ta sönder det.

Medlem i SHF
4043
5092
Jonas_:

Rabalder skrev:
Någon som kan säga om det funkar med skorpion? Sett flera som byggt burkar till kejsarskorpioner utan att ventilera i sidorna, bara öppen topp. Känns lite circus men funkar det så funkar de ju :P va o köpte en glasborr idag annars, så får vi se om man kan få till nått vettigt.

Det är inte helt enkelt att borra och hålla på med glas så har du ingen tidigare erfarenhet av det är mitt råd att du provar på en annan glasskiva så akvariet slipper gå åt helvete :D Alltså testa på något som inte ska användas som du kan kasta. Gör gärna ett par lyckade försök på nåt annat innan du ger dig på ventilationen i akvariet. Ett tips bara sen gör du som du vill såklart :)

37
12
Rabalder:
Tack för tipset, får se om ja hittar nån skiva ja kan testa på, annars så blir de väll direkt i karet, you only live once :P
Blir väll att byta skivan om de spricker, kan man väll beställa me färdigt hål isf :)

Logga in för att posta i forumet
Sida av 2
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild