Anathawa skrev:
Förtydligande. :)
Om jag bara skulle måla en yta gjord i frigolit, med akrylfärg, skulle det vara snyggt och öka hållbarheten att smälta ytorna något innan med värmepistol, det ger stor skillnad i yttextur.
Men med ett lager cement / husfix / foam coat, ovanpå frigoliten, på uppemot 5 mm, ovanpå, så gissar jag att det mesta av den effekten ändå göms?
rekommenderar ni det ändå?
Att man smälter ytan gör den ju tätare och hårdare, sp jag kan tänka mig att en del gillar det momentet, men samtidigt gör det väl att nästa lager fäster lite sämre?
Så där. Tydli gare vad jag försökte fråga. :)
Flyers90 skrev: Nej värmepistolen gör inte så att frigoliten i sej blir hållbarare. Det är inte heller yttexturen man vill ändra när man gör med värmepistolen. Det man vill göra med den är att ändra så att frigoliten som man ska ha på husfixen på inte är helt plan, utan det är lite inbuktningar här och var. Så det får ett mer naturligt utseende helt enkelt.
Du målar juh inte akrylfärgen på frigoliten....????
Du måste juh ha på husfixen på. Sen kan man däremot blanda i akrylfärg i själva husfixen dock om man vill ha lite annan färg på den.
Jo cellplasten blir tåligare då det blir ett kompakt lager, jag kör ofta värmepistolen över ytan lite snabbt för att smälta småkulor som är lösa och bli av med texturen om man målar direkt med akryl, samt få bort den konstlade raka ytan.
Jag har aldrig reflekterat över om färg fäster bättre eller sämre på smält vs osmält yta, det fäster. ^^
Cement tar bort både små detaljer och skavanker, ibland glömmer jag bort mig och gör en del detaljer för att senare inse att de inte kommer att synas medans fula fyrkanter och restbitar kan bli supersnygga klippor med cement på. Det är ingen fördel eller nackdel att värmebehandla ytan om man ska ha cement/husfix för att få bort strukturen.
Pilgift behöver man inte husfix, tror inte man skulle behöva det till mindre geckos heller. ;-)