Mikachu skrev: Kan tillägga att min första art spindel var/är en N. coloratovillosus, som är lite snabbare, skyggare men på om man är nära och ska sprätta mera.. Håren ska även vara jobbigare än de från Brachypelma.. Men en bra nybörjarart var det tyckte jag ändå, då jag ansåg och anser att det med dessa milda/lugnare arter kanske snarare handlar om ens rutiner än spindelerfarenhet :) Självklart får man ju överväga ev bett, alltså 'om det blir fel' så ska det ju inte gå för illa, just då man inte har erfarenhet.. Rutiner kommer ju från viss erfarenhet också..
Men mina rutiner för den i början var just (som grävande art) att ha en lite högre petbox med öppning i taket, fylla med jord så att man fortfarande hade mycket vägg så att den inte bara springer ut om den skulle få för sig det. Då har man en ''säkerhetsvägg'' så att man har tid att observera och vara försiktig. Inga barkbitar eller annat den kan klättra på som lutar upp mot kanten, så att den inte sitter där och hoppar ut. Då den gräver så är det bättre för den också att ha barkbitar på marken som den kan gräva under. Sedan såklart, se vart spindeln är, sedan öppna, och alltid använda en pincett när man tar vattenskål, ändrar om osv för att inte stoppa ner fingrar där. Nu efter så lång tid så har man ju lärt känna invdividen och 'skulle' kunna fingra runt utan pincett, men rutinerna ska alltid vara där för att man aldrig vet vad som händer..
Rekommenderar med det inte att börja med en pokies/Poecilotheria spp som är trädlevande (tycker jag sjäv är lite jobbigare då de kan vara lite varsom helst och inte bara i sin grotta!) eller andra aggressivare/avancerade arter med jobbiga bett! Nhandu, Brachypelma, Grammostola, Cyriocosmus mf är marklevande, går hellre undan, ev sprätter och har milda bett, så att väga rutin för risk har jag själv tyckt varit ok när jag tagit hem de jag har. :)
Gud vad fin din är! Om man ska gå efter utseendet så har jag fäst mig väldigt vid B. Emilia, jag gillar när dom har lite orange i sig. :)
Cyriocosmus har jag sett några av, men dom är väl rätt små och snabba va? Så skulle det hända misstag (vilket ju kan hända nybörjare så väl som erfarna om det vill sig illa) så kanske jag har en lös liten spindel någonstans i lägenheten. Det tror jag varken hunden eller spindeln själv skulle uppskatta om dom råkade på varann....
Jag är lite harig när det gäller spindlar när det gäller att man vet att man har och göra med ett giftigt djur.
Vissa må kanske vara värre än andra men jag vet ju inte hur jag skulle reagera om man skulle klanta sig av någon anledning.
Så vitt långt har jag inte ens blivit getingstucken (tack och lov).
Läste om bettrapporter på ett annat ställe och en del verkar gått flera dagar efteråt med illamående, värk osv.
När vet man om man ska söka läkare? Känns lite risky attbara gå och avvakta, jag skulle nog bli rädd slänga mig på telefonen direkt!
Lite överdrivet kanske. ; )