Föda upp och släppa ut i naturen

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 2

Administratör
Medlem i SmHF
327
331
azeam:
Till att börja med är det inte lagligt, du får inte släppa ut reptiler i naturen. Det kan absolut finnas både genetiska och fenotypiska skillnader mellan djur från olika områden (länder), särskilt när det gäller reptiler som inte sällan lever i fragmenterade populationer och har relativt dålig spridningsförmåga. Även lokala anpassningar som födoval, signaler för parning och övervintring, termoreglering osv. kan säkert förekomma. Beroende på hur den ursprungliga populationen ser ut kan eventuella genetiska variationer teoretiskt sett få negativa konsekvenser genom att man sprider och behåller negativa mutationer på ett snabbare sätt än i en naturlig miljö där de förhoppningsvis skulle försvinna. Ofta är överlevnaden låg vid utsättningar, i många fall pga. att de har svårt att hitta övervintringsplatser, så en stor del kommer antagligen att få en otrevlig död. Den stora risken som jag ser det är väl dock risken för sjukdoms- och patogenspridning. Även om djur ser friska ut kan de bära på diverse obra saker och de kan ha utvecklat en resistens som inte djuren i naturen har. Det kan även röra sig om exotiska organismer som de fått genom kontakt från uppfödarens andra djur. Att labbtesta för alla tänkbara bakterier, svampar, parasiter osv. innan utsättning är knappast möjligt.

Sen är väl inte lösningen på krig att föda fler barn? Man försöker komma tillrätta med problemet istället för att ägna sig åt någon slags konstgjord andning. Med andra ord - håll katterna i en miljö där de inte äter upp vår fauna, precis som vi gör med alla husdjur förutom just katt. Har man inte möjlighet att ge dem en tillräckligt berikad miljö utan att släppa dem lösa bör man kanske inte ha katt...

Edit: ursäkta upprepningen, det hann komma en del svar med liknande innehåll medan jag skrev mitt inlägg.

62
73
JohannaT:
azeam skrev:
Till att börja med är det inte lagligt, du får inte släppa ut reptiler i naturen.

Jag berörde den sortens kommentar i min trådstart som typiskt onödig, men jag förstår att jag kanske var lite otydligt om just den aspekten du nämner. Jag förstår självklart att man inte får släppa ut "reptiler" i naturen, men vi vet ju att det finns undantag när det kommer till bevarandeprojekt som också har nämnts innan du kommenterade. I min beskrivning så trodde jag att det var självklart att jag menade att det här var menat som ett sådant fall. Så "olagligt att släppa ut reptiler i naturen" är ju inte en regel slagen i sten så som du verkar uttrycka dig utan beror fullt ut på vilket sätt och vilka omständigheter.

azeam skrev:

Det kan absolut finnas både genetiska och fenotypiska skillnader mellan djur från olika områden (länder), särskilt när det gäller reptiler som inte sällan lever i fragmenterade populationer och har relativt dålig spridningsförmåga. Även lokala anpassningar som födoval, signaler för parning och övervintring, termoreglering osv. kan säkert förekomma. Beroende på hur den ursprungliga populationen ser ut kan eventuella genetiska variationer teoretiskt sett få negativa konsekvenser genom att man sprider och behåller negativa mutationer på ett snabbare sätt än i en naturlig miljö där de förhoppningsvis skulle försvinna. Ofta är överlevnaden låg vid utsättningar, i många fall pga. att de har svårt att hitta övervintringsplatser, så en stor del kommer antagligen att få en otrevlig död. Den stora risken som jag ser det är väl dock risken för sjukdoms- och patogenspridning. Även om djur ser friska ut kan de bära på diverse obra saker och de kan ha utvecklat en resistens som inte djuren i naturen har. Det kan även röra sig om exotiska organismer som de fått genom kontakt från uppfödarens andra djur. Att labbtesta för alla tänkbara bakterier, svampar, parasiter osv. innan utsättning är knappast möjligt.

Bra svar!

azeam skrev:

Har man inte möjlighet att ge dem en tillräckligt berikad miljö utan att släppa dem lösa bör man kanske inte ha katt...

Vi är helt överens på just den punkten, men jag föreslår att du läser mitt inlägg om katthållning så att du får en djurpare insikt av vad det innebär att ge katter en tillräckligt berikad miljö. Frågeställningen om hur vi ska lösa kattproblemet är absolut något som behöver diskuteras dock, och frågan om vi ens ska kunna ha katter som husdjur i framtiden är absolut aktuell!

62
73
JohannaT:
Rosenlukas skrev:

Tror att naturvårdsverket är den myndighet man får vända sig till

www.naturvardsverket.se/Om-Naturvardsverket/Publikationer/ISBN/6500/978-91-620-6597-3/

Här är deras åtgärdsprogram för just sandödlan, där de jobbar bla med translokation av djur samt habitatrestaurering. Jordbruksverket blir säkerligen också inblandade på något vis om man nu ska söka dispans. Den bästa sortens anläggning skulle nog vara frilandsterrarier med tillräckligt djupt substrat för att de ska kunna övervintra i terrariet. På så vis avvänjs inte djuren från vår kalla vinter. 

Tack så mycket, jag ska kika genast! Du har helt klart bidragit med mycket bra information! :)

62
73
JohannaT:
För framtida kommentarer; Jag vill än en gång uppmana till att läsa igenom HELA mitt startinlägg, och respektera förhållningsreglerna som jag har satt upp. Dessutom vill jag också att ni läser igenom(hela) min kommentar om katthållning på sida 1 och att dra er till minnes reglerna igen, dvs respektera att det inte tillhör ämnet(ingår inte i någon frågeställning) och därmed är färdigdiskuterat.
Logga in för att posta i forumet
Sida av 2
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild