Ta in mossa till crested gecko?

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1

20
7
VictoriaLundberg:
Tänkte skaffa en crested gecko och funderar på att kanske köra med reptilbark och mossa som underlag. Hur funkar det med mossan? Går det att bara plocka in från t.ex. Smålandsskogen eller är det bättre att köpa? Hur gör ni? Vad finns det för andra alternativ?

185
27
Felefjonken:
Jag plockar mossa från skogen och plockar bort myror och vassa saker som t.e.x barr

185
27
Felefjonken:
Myrorna är farliga fär ögonfransgeckoödlorna

Medlem i SkHF
368
438
AlexGustavsson:
VictoriaLundberg skrev:
Tänkte skaffa en crested gecko och funderar på att kanske köra med reptilbark och mossa som underlag. Hur funkar det med mossan? Går det att bara plocka in från t.ex. Smålandsskogen eller är det bättre att köpa? Hur gör ni? Vad finns det för andra alternativ?

Bättre att köpa! Mossan kommer ändå antagligen att dö i terrariet och då kan man lika gärna använda köpt sphagnum! 

Medlem i SHF
4047
5099
Jonas_:

Vad är syftet med mossan? Det går inte att ta in mossa utifrån den Svenska naturen och få den att överleva i ett terrarium för tropiska djur :) Då bör man köpa någon speciell sort anpassad för det.

Däremot går det alldeles utmärkt att plocka in mossa utifrån för att ha som bottenmaterial eller liknande. Jag har ett tiotal fuktlådor som jag fyllt med mossa utifrån, sphagnum är grymt!

Jag personligen skulle inte köpa någonting som är snyggare gratis :) Lika med löv och övrig inredning. Men det är säkert en smaksak!

Medlem i DHF
875
307
tenebrosa:
AlexGustavsson skrev:

Bättre att köpa! Mossan kommer ändå antagligen att dö i terrariet och då kan man lika gärna använda köpt sphagnum! 

Finns ju sphagnum att plocka i naturen

enda anledningen till att jag ibland köper mossa är för att jag är lat 

20
7
VictoriaLundberg:

Hade ingen aning om vad detta sphagnum var så googlade haha, var sån mossa jag hade i tanken faktiskt! Lite delade meningar om det eller är det något att köra på? Syftet är alltså bottenmaterial som kan hålla fukt. Funderar även på ogödslad (såklart) jord, eller torv eller något under den mossan om det blir för torrt.

Bara att komma med förslag på vad jag kan ha annars om ni tycker att jag är ute och cyklar! :)

Medlem i SHF
4047
5099
Jonas_:
VictoriaLundberg skrev:
Hade ingen aning om vad detta sphagnum var så googlade haha, var sån mossa jag hade i tanken faktiskt! Lite delade meningar om det eller är det något att köra på? Syftet är alltså bottenmaterial som kan hålla fukt. Funderar även på ogödslad (såklart) jord, eller torv eller något under den mossan om det blir för torrt.

Bara att komma med förslag på vad jag kan ha annars om ni tycker att jag är ute och cyklar! :)

Tycker du är inne på helt rätt spår! :) Att blanda olika material blir ofta väldigt snyggt och naturtroget men även bra för själva klimatet och djuret i burken, tycker jag. I mina terrarier som ska hålla högst luftfuktighet (Åt Blodpytons) har jag blandat torv, täckbark, mossa & löv. Finns ju många många fler blandningar man kan köra på, allt efter tycke, smak & beroende vad man ska ha det till. Kör på :) 

Logga in för att posta i forumet
Sida av 1
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild