Hur länge klarar sig en orm själv?

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 4

306
101
thatreptileguy:
Halloj, jag undrade bara om man kan lämna ormar själva över en helg? Boans luftfuktighet och sånt klarar det sig?  Hade tänkt att åka iväg på torsdag och komma hem på mondag eller söndag. Tack på förhand.

Medlem i SHF
4043
5092
Jonas_:

Har man allt på timer är det ju inga problem att vara borta betydligt längre än så :) Klarar inte luftfuktigheten det? Då köper man ett regnsystem, fogger eller liknande vad som passar ens ändamål. 

Men åker du på en Torsdag och kommer på Söndagen är det ju endast två dagar så bör ju inte vara några bekymmer. Har man flera djur i varje burk känns tätare tillsyn som en bra grej men man får lära känna sina djur helt enkelt :) 

Det korta svaret på din fråga: JA. 

306
101
thatreptileguy:
Jonas_ skrev:
Har man allt på timer är det ju inga problem att vara borta betydligt längre än så :) Klarar inte luftfuktigheten det? Då köper man ett regnsystem, fogger eller liknande vad som passar ens ändamål. 

Men åker du på en Torsdag och kommer på Söndagen är det ju endast två dagar så bör ju inte vara några bekymmer. Har man flera djur i varje burk känns tätare tillsyn som en bra grej men man får lära känna sina djur helt enkelt :) 

Det korta svaret på din fråga: JA. 

Har ingen luftfuktare fogger eller något åt det hållet sprutar bara med en blommspruta eller vad det nu kallas men gör det något då om fuktigheten sänks till något lägre. Måste skaffa en fogger. 
Kan lampan vara släckt då, har ingen timer och har ingen som kan komma och släcka/tända.

Medlem i SHF
945
1179
Flyers90:
Är väll bara att köpa någon billig timer? 

Typ denna:
m.clasohlson.com/se/Kopplingsur-Mini-3-pack/Pr362900000

Då får du 3st för 80kr. Fungerar perfekt för ditt syfte. 

En luftfuktare finns att köpa för runt en 500.

306
101
thatreptileguy:
Flyers90 skrev:
Är väll bara att köpa någon billig timer? 

Typ denna:
m.clasohlson.com/se/Kopplingsur-Mini-3-pack/Pr362900000

Då får du 3st för 80kr. Fungerar perfekt för ditt syfte. 

En luftfuktare finns att köpa för runt en 500.

Okej tack ska köpa, fast vet inte om jag hinner köpa en fogger innan jag ska åka men timern hinner jag,men det får lösa sig.

412
419
Hadara:
Ja om belysning och värme är på timer och luftfuktigheten hålls så kan man vara borta länge :) Men belysningen och värmen måste vara igång du kan inte ha det släckt :) 

306
101
thatreptileguy:
Hadara skrev:
Ja om belysning och värme är på timer och luftfuktigheten hålls så kan man vara borta länge :) Men belysningen och värmen måste vara igång du kan inte ha det släckt :) 

Värmemattan är alltid igång då det blir ganska "svalt" på natten, ska åka till clasohlson och köpa timer, sedan så ska jag försöka få tag i en fogger men om jag inte får tag i nån så får jag väll komma på någon annan lösning.

412
419
Hadara:
Annars om du har en riktigt stor vattenskål och ställer den över värmemattan så avdunstar vattnet och luftfuktigheten höjs. Då klarar du  dig lätt en vecka eller mer

306
101
thatreptileguy:
Hadara skrev:
Annars om du har en riktigt stor vattenskål och ställer den över värmemattan så avdunstar vattnet och luftfuktigheten höjs. Då klarar du  dig lätt en vecka eller mer

Okej, jag har behövt tejpa igen en del av ventilationen och ibland så har jag ehövt spreyat ner terrariet 6-7 gånger per dag! Ska testa och kolla om det funkar, hoppas det gör det iallafall.

412
419
Hadara:

thatreptileguy skrev:

Okej, jag har behövt tejpa igen en del av ventilationen och ibland så har jag ehövt spreyat ner terrariet 6-7 gånger per dag! Ska testa och kolla om det funkar, hoppas det gör det iallafall.

6-7 gånger låter väldigt mycket. Om du lägger ut en bild på terrariumet och ventilationen så kanske vi kan hjälpa dig med det där :) Det låter som alldeles för många gånger. 

Men å andra sidan kanske du har väldigt tunt substrat och då torkar det ju ur direkt. Jag har leca + torv + löv uppe på i ett tjockt lager så håller det sig fuktigt länge 

Logga in för att posta i forumet
Sida av 4
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild