Fråga om koppel på ödlor.

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1

22
1
AndreMoberg:

Hejsan!

Av ren intressekoll så skulle jag vilja ställa en fråga till alla Terrariedjur medlemmar.
Tycker ni att det är acceptabelt att ha koppel till sina ödlor?
Varför? Varför inte? Skriv gärna erat svar med förklaringar.
Själv tycker jag att det är bra med koppel, när man ska vara ute och sola med ödlan om den vill vandra lite själv i gräset. För om det kommer något som gör ödlan rädd så kan den ju springa iväg så kanske man inte får tag i ödlan, sen kanske den springer in i ett trångt utrymme så man inte får tag i den. :)

131
9
stumpwen:

absolut tycker jag det är bra att ha koppel, eller sele på sin ödla, som du säger kan den ju springa iväg av någon anledning, och då kanske ev. grannar inte ser med blida ögon på ägaren, kan hända att ägaren får varning/förbud att ha ödlor pga att den råkat springa iväg och kanske skrämt en granne. t.ex. så länge inte ödlan skadas av kopplet!

382
36
MariBarita:

Håller i med föregående inlägg.

Det är väl bra att ha nått sele/koppel till sin ödla om man tar ut den eller ska ha med den till sin Vet.

:D

Medlem i GHF
70
23
hjelte:

Utan att själv ha stor erfarenhet av just ödlor så tänker jag ändå ta mig friheten att tycka till lite :)

Människor som håller djur i sitt hem, tror jag man kan dela upp i två kategorier:

Antingen för den blotta passionen och fasciationen av att bevittna sina djur då de får leva ut sina naturliga beteenden.

Eller så söker man en typ av sällskap, på varierande nivåer av faktisk fysisk närhet.

Jag skulle dock bli MYCKET förvånad om någon reptilägare inte faller någonstans däremellan i en varierande gråzon.

Med det sagt (känner att inlägget riskerar att bli långdraget) : Är du helt säker på din ödlas säkerhet, välmående, och du anser dig själv ha omdömet att avgöra det själv?

Om svaret är ja så är det helt upp till dig att sätta djuret i koppel.

Har du något som helst tvivel eller misstanke om huruvida ödlan faktiskt uppskattar situationen eller verkar onödigt stressad? Om svaret är ja så skulle jag nog undvika kopplet helt.

1253
476
leedragon:

mina åsikter är att ödlor är inte en leksak först av allt, om man nu ska ha de ute får man  väl ha de i ett flexarium eller dylik

234
50
costanza:

själv aldrig använt det men om man nu har en ödla i ett koppel betyder det inte automatiskt att man ser ödlan som en leksak eller låtsas att de e nån hund eller nått. Så länge de inte skadar djuret och om de e den bästa lösningen för att ge ödlan naturlig sol så tycker jag det är okej. Vissa större ödlor kan man ju inte ha i flexarium o alla har inte plats att bygga en enorm utebur på sin balkong osv då äre ju skitbra om man kan ha ute djuret på annat sätt. Upp till var o en. Ja skulle absolut kunna tänka mig det om de var enda lösningen sen får självklart folk tycka att man ser ödlan som en leksak om de vill.

150
14
Hillmans:

Koppel och vara ute med sin ödla i solen och frisk luft är ju den ultimata hälsokällan för din reptil! :)

Ända sen vi börja ha ute våran leguan(i koppel) har hans färger blivigt grönare o orangare, han är mer aktivare, nickar o skakar med sin flärp betydligt mycket mer ^^

Men se till att din ödla är helt tam innan, så han/hon inte får panik när du tar ut honom/henne.

6
5
mathistad:
Jag tycker det är OK att ha ett litet nätt koppel på min Tegu om jag nu skulle tänka mig ha det. För ett flexarium finns inte som håller henne inne om jag nu vill ha sol på henne som hon mår mycket bra av.
Som det är nu så får hon sol och det stressar inte henne på balkongen. Men jag öppnar rutorna för att UV ska nå henne.

175
228
Rosenlukas:
Det bästa i mina ögon skulle vara att antingen ödlesäkra hela tomten, vilket kan va lite svårt ;) , eller bygga ett utomhusterrarium/frilandsterrarium. 
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild