Ögonfransgecko info

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1

10
1
ivmre99:
Hej! Jag vill köpa en liten ögonfransgecko men behöver veta lite saker först.

Hur ofta ska man mata en juvenil med CGD och syrsor?
Ungefär hur länge räcker en burk CGD på 75g till en juvenil?
Hur ofta ska man städa terrariet?
Temp/luftfuktighet?
Behöver dom något speciellt lysrör/lampa?
Hur lång tid tar det för dom att växa färdigt?

Tacksam för svar!

Ingrid :)

82
45
SusannaNO2:
Geckon ska ha tillgång till CGD varje dag. Hur ofta man bytar ut den beror lite på om fodret har en tendens att mögla, men att byta ut det varannan dag bör fungera för de flesta. Vet inte om det finns några direkta riktlinjer när det kommer till levande foder men gav min gecko syrsor/dubia två gånger i veckan som max. (Dock kan det räcka med en gång)
Köpte en påse CGD på 230 gram i augusti och har inte ens använt halva än, så den kan räcka ett bra tag.
Att städa bort avföring osv när du ser det + att göra en mer noggrann städning (särskilt om du har geckon på papperssubstrat) i veckan funkar bra.
Temperaturen bör ligga runt 25 grader, men det går bra med några grader lägre. Om du har plats skulle jag personligen rekommendera en liten "hotspot" med en lite högre temperatur (c.a 27-28 grader) dit geckon kan gå om den vill reglera sin kroppstemperatur. Fuktigheten bör ligga runt 70%. När jag hade min gecko i en mindre plastlåda utan levande växter och med papperssubstrat duschade jag den två gånger per dag och lät lådan torka ut mellan duschningarna.
De behöver inget UV-ljus utan en vanlig dagsljuslampa fungerar bra.
Takten de växer i kan variera men de brukar bli könsmogna vid 12-18 månader.

Medlem i SHF
4047
5099
Jonas_:
Läst skötselrådet här på terrariedjur.se ?? Annars kan det vara ett tips :) 
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild