Leopard- eller ögonfransgecko?

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 3

Medlem i SHF
193
366
Thinning:
uzaan skrev:
Jag tror jag har bestämt mig för en av dessa två.. Ni som har erfarenhet, vad har de för fördelar och nackdelar enligt er?

Om du ska ha ett (1) terrarium vill du säkert att det är en vacker del i ditt hem, dessa två arter av ödlor vill ha ganska olika terrarium. Vilken typ av miljö tilltalar dig mest att ha en bit av i ditt hem?

Det är relativt lätt att tillgodose båda arternas behov när det gäller mat och miljö. En fråga du behöver fundera över är om du vill ha en marklevande ödla eller en mer klättrande ödla?

Lycka till!

Med vänlig hälsning, Björn 

95
35
uzaan:
Thinning skrev:

Om du ska ha ett (1) terrarium vill du säkert att det är en vacker del i ditt hem, dessa två arter av ödlor vill ha ganska olika terrarium. Vilken typ av miljö tilltalar dig mest att ha en bit av i ditt hem?

Det är relativt lätt att tillgodose båda arternas behov när det gäller mat och miljö. En fråga du behöver fundera över är om du vill ha en marklevande ödla eller en mer klättrande ödla?

Lycka till!

Med vänlig hälsning, Björn 

Jag vet inte vilken miljö jag helst vill ha. Tycker de båda har sin tjusning. Ska dock leta fler bilder så jag kan se och kanske bestämma mig.. 

95
35
uzaan:
En sak till jag tänkte på nu.. Jag har ganska varmt i lgh nu på sommaren. Som mest har det varit uppe i 31 grader. Måste jag skaffa någon slags avkylning? För det är väl lite för varmt för ödlorna? Eller är det någon av dessa två geckos som klarar det?

Medlem i SkHF
389
501
anniemalmros:
Skaffar du leopardgecko och använder värmematta så kan du ha dimmer på den så du kan reglera ner värmen om det skulle behövas under sommarperioden. 

Till mina ögonfransgeckos la jag in petflaskor med fruset vatten i under de allra varmaste dagarna. Det tog ner temperaturen några grader. 

Medlem i GHF
3149
1762
EmanuelKarl:
uzaan skrev:
En sak till jag tänkte på nu.. Jag har ganska varmt i lgh nu på sommaren. Som mest har det varit uppe i 31 grader. Måste jag skaffa någon slags avkylning? För det är väl lite för varmt för ödlorna? Eller är det någon av dessa två geckos som klarar det?

Jag har Ögonfransgecko och så vitt jag vet så kan dom dö om det blir över 28 grader i terrariet, men jag tror att leopardgecko kan funka :-)

82
45
SusannaNO2:
Tror ögonfransgeckos klarar sig om de har ett lite svalare ställe. Min lägenhet är 27-28 grader och har fått stänga av min geckos hotspot då den låg på 32 grader en dag, dock låg geckon där under på eget bevåg och sov. Å andra sidan har jag sett den stressad när det har varit 26 grader i terrariet.

95
35
uzaan:
Det är mycket att hålla koll på så allt blir rätt från början. Ett litet djur ska ju inte lida för att man är dåligt förberedd. Tack snälla för att ni svarar på mina frågor. :)

305
151
SunshineGeckos:
Jag har både Ögonfrans- och leopardgecko. 
Första sommaren med ögonfransen förra året var jag också rädd att det skulle bli för varmt i lägenheten. 

Turligt nog håller det svalkan hyfsat om jag håller fönstrena och balkongdörren stängd när solen steker på som mest. 
Nån gång har jag också använd flaskor med is som någon mer skrev,  men det har faktiskt gått bra. 

185
27
Felefjonken:
Leopardgeckoödla
Nackdelar:
Värmelampa
Ögonfransgeckoödla:
Fördelar:
Ingen värmelampa
Dem äter Crested gecko diet
Logga in för att posta i forumet
Sida av 3
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild