Hur mycket bör man hantera?

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 2

8
0
Ichigo:
Vet att det råder väldigt delade meningar om hurvida man ska hantera reptiler och är helt med på att det inte är gosedjur men jag (som inte äger reptil ännu) vill veta hur mycket man MÅSTE hantera dem. Min uppfattning är att det är svårt att sköta om ett djur som aldrig hanteras då den borde bli rädd och kanske även attackera om man tar i den, har jag fel då?

412
419
Hadara:

Ju fler gånger du hanterar destu större chans är det att du blir biten och ju mer stress utsätter du reptilen för :) 

Hantera om det behövs. Men det finns ingen anledning att hantera i förebyggande syfte, det är liksom ingen vits eftersom det alltid innebär stress vid hantering och det blir ju inte bättre ju fler gånger du gör det. 

8
0
Ichigo:
Så om jag aldrig hanterar den så har jag ändå samma utgångsläge som om jag hanterar den dagligen i små mängder?

97
177
sammemoya:

Hantera djuret försiktigt (lungt) och när det krävs.

Stressade / bitksa djur kommer ofta ifrån dålig hantering osv.. 

du "MÅSTE" aldrig hantera djuret, enbart när det krävs. Som vid städning tex.

8
0
Ichigo:
Det är väl det att jag inte vill behöva oroa mig över att bli attackerad vid städning, därför jag undrar :) Självklart rör jag mig lugnt men känns ju som att om de är ovana så går det inte så bra..

Administratör
Medlem i SHF, SmHF
2694
2512
anders:

Ichigo skrev:
Vet att det råder väldigt delade meningar om hurvida man ska hantera reptiler och är helt med på att det inte är gosedjur men jag (som inte äger reptil ännu) vill veta hur mycket man MÅSTE hantera dem. Min uppfattning är att det är svårt att sköta om ett djur som aldrig hanteras då den borde bli rädd och kanske även attackera om man tar i den, har jag fel då?

Tidigare tänkte jag likt dig, att man var tvungen att försöka se till att få djuret hanterbart genom att just hantera det. Jag har dock ändrat uppfattning då jag upplevt att det är en ganska liten faktor till hur djuret beter sig.

Jag har upplevt att det handlar mer om vilken art det är, hur man hanterar när man väl gör det och om reptilen kan känna sig trygg i terrariet. Jag har halsbandsleguaner som jag aldrig hanterar, men de är nyfikna och kommer gärna fram ändå och är inte ett dugg rädda eller vill bitas.

Att hantera en reptil mot dens vilja bara för hanterandets skull är väl kanske inte det bästa. Du bör istället hantera den när du behöver, t.ex. om du behöver se till så att djuret är friskt eller liknande.

Så kortfattat är att du inte behöver hantera den alls så länge du kan kolla att reptilen mår bra.

Det är vad jag tycker, det finns säkert folk som tycker annorlunda vilket går att läsa i den 43-sido långa hanteringstråden:
www.terrariedjur.se/?page=forum&thread=1007

Administratör
Medlem i SHF, SmHF
2694
2512
anders:
Ichigo skrev:
Det är väl det att jag inte vill behöva oroa mig över att bli attackerad vid städning, därför jag undrar :) Självklart rör jag mig lugnt men känns ju som att om de är ovana så går det inte så bra..

Har du inrett terrariet så att ormen/ödlan kan känna sig trygg i gömställen och annat så bör det inte vara några problem. Vad är det för art det rör sig om?

8
0
Ichigo:
Har ingen art alls men vill väldigt gärna skaffa mig några :) Men tack för jättebra svar!

Medlem i SHF
4043
5092
Jonas_:

Hur mycket man bör hantera, eller om man ens bör hantera någonting alls råder det delade meningar om inom hobbyn, anders länkade till en klassisk hanteringstråd här på forumet :) Den kan vara nyttig att läsa.

Jag har flera ormar som nästan aldrig hanteras och dom är inte ett dugg svåra att sköta om. Sen har jag ormar som tas ut oftare i terrariet, med ofta menar jag någongång per år, oftast för att visa besökare eller liknande. Men en reptil behöver inte hanteras, dom mår oftast bättre utan hantering faktiskt. Vill man ha ett husdjur att hålla på med är en reptil helt fel val iaf! :)

8
0
Ichigo:
Husdjur att hantera har jag redan så den kvoten är fylld ;) Men jag vill inte vara rädd för reptilen när jag väl behöver hantera den, vid städning, visitering efter ömsing och dylikt.
Logga in för att posta i forumet
Sida av 2
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild