Bottenyta med bakgrund?

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1

373
171
Anathawa:
Jag undrar hur ni beräknar bottenarean om ni byggt bakgrund som äter upp en andel av bottenarean?

ser ibland exempel på terrarier där ambitiösa reptilägare använt ungefär en tredjedel av bottenytan till frigolitbyggen.

Ofta snyggt, men djurets rörelsefrihet inskränks dramatiskt.

Katter som får hyllor längs taket etc mår bra och deras yta ökar mångdubbelt, så om bakgrundsbyggaren fixat klippor etc som motsvarar den "stulna" golvytan torde de må bättre i en sån miljö, men mitt grundantagande är att jag behöver lägga till minst lika mycket i djup på terrariet som jag tänkt bygga bakgrund för att efterleva lagkravet?

Det måste väl vara tillgänglig bottenyta man avser i lagen, inte terrariets mått?

Administratör
Medlem i SHF, SmHF
2694
2512
anders:
Ja, det är tillgänglig bottenyta som L80 avser. L80 handlar om minimimått, så man behöver inte ligga precis på gränsen utan ser man till att ha ett tillräckligt stort terrarie så kan man ha en bakgrund utan att ytan blir för liten. Sen beror det helt på hur bakgrunden byggs, i många fall har den en funktion precis som du säger, och ger djuret både skydd och yta att vara på.

Jag har sett bakgrunder med flera nivåer vilket ger djuret ännu mer yta att vara på men vanligtvis är det precis som du säger att bakgrunden tar av ytan.

Medlem i SkHF
368
438
AlexGustavsson:
Dock så finns det ett tillägg som säger att hyllplan inte får inräknas i bottenytan! 
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild