Tips på hur man får över en kp att äta fruset?

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1

3
0
Michan:
hej! Har en KP (hona) som är född 2013 och som är lite svårt med maten. Har bara gått på levande hos förrförra ägaren och nydödat hos förra ägaren. Men har inte tillgång till nydödat, och att den inte tar fruset fick hag reda på efter att jag hade köpt den... Väger idagsläget 788g så jätteundernärd är den inte men hade tänkt avla på den som jag inte är säker på om jag kan göra om jag inte får upp den i vikt så fort som möjligt. Men ormens mående kommer alltid i första hand! Om det är så att den får gå på levand eller nydödat så får den göra det men då måste jag sälja den till nån som har tillgång till nydödat. Har extremt svårt att döda, speciellt med metoderna man dödar råttor med. Så skriv tips på hur man får en KP som bara äter levande/nydödat att äta upptinat :) 

Medlem i SHF
4043
5092
Jonas_:

Mina bästa tips är tålamod & ge ormen långa perioder med lugn & ro mellan matningsförsöken, gärna veckor om du frågar mig :) Ska sägas att vissa individer går aldrig att få över på dött foder om man börjat med levande och dom ätit det en tid som din verkar gjort, något som är positivt är iaf att den äter nydödat foder så chansen finns att den tar upptinade byten också. 

Se till så den är rejält hungrig när du försöker och det kanske viktigaste av allt, pröva absolut inte mata för ofta då det kan ge motsatt effekt. Ett stort lycka till också då det kan vara rejält svårt att få över dom på annat foder :) 

Jag blir nyfiken på varför du måste ha upp den i vikt så snabbt som möjligt? Det låter bara ohälsosamt! En orm som växer sakta är en lycklig orm :) 

3
0
Michan:
Jonas_ skrev:
Mina bästa tips är tålamod & ge ormen långa perioder med lugn & ro mellan matningsförsöken, gärna veckor om du frågar mig :) Ska sägas att vissa individer går aldrig att få över på dött foder om man börjat med levande och dom ätit det en tid som din verkar gjort, något som är positivt är iaf att den äter nydödat foder så chansen finns att den tar upptinade byten också. 

Se till så den är rejält hungrig när du försöker och det kanske viktigaste av allt, pröva absolut inte mata för ofta då det kan ge motsatt effekt. Ett stort lycka till också då det kan vara rejält svårt att få över dom på annat foder :) 

Tack så mycket! Skall försöka göra så som du har förslagit :)

3
0
Michan:
Jonas_ skrev:

Jag blir nyfiken på varför du måste ha upp den i vikt så snabbt som möjligt? Det låter bara ohälsosamt! En orm som växer sakta är en lycklig orm :) 

"Så snabbt som möjligt" kanske inte var mina bästa ordval... Men så som jag skrev, ormens mående kommer alltid i första hand :) 

58
41
Charlie69:
Har själv en kp som bara ville ha levande när jag köpte henne. Så här gjorde jag: lät henne vara ifred, väntade till hon var hungrig. Då tog jag en tinad mus(fick inte tag på råtta) värmde den så att den kändes levande. Höll den med pincett i baken. Dämpar ljus i terrariet. Satt en bra stund och drog musen fram och tillbaka i terrariet, försökte imitera en levande mus. Efter nästan tio minuter och ha värmt upp musen igen tog hon den. Pust. Går bättre och bättre för varje gång nu, så ge inte upp. Det går. Lycka till:)
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild