Kvalster hjälp!!

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 4

Medlem i SHF
276
343
Jubari:
Upptäckte idag att jag fått kvalster på ena rutisen, kollade lite noggrannare och givetvis så har jag fått på ALLA 6........

2 rutisar, 1 bci och 3 KPs. Bara rutisarna går ihop.

Jag har inte besökt någon senaste veckorna, eller köpt något annat än frysfoder senaste veckorna. Mina senaste orm jag skaffade var för flera månader sen.

Skitkul detta..... har idag badat dem, de går nu i varsina plastbackar utan något i.

Vad mer kan jag göra? Läst om olika metoder, vad är bäst?

De är kryp och skit överallt i burkarna.. känns sådär att behöva kassera allt när man precis.

Jag bor i en 1a, så de är i mitt vardagsrum/sovrum. Finns krypen i mina textilier, kläder? Garderob? Säng? Soffa? Måste jag rengöra allt. Jag behandlar ormarna i backarna, sen vips så är krypen tillbaka om de ligger och lurar i soffan exempelvis? Skitnojig för de.

Har kliat på både mig och flickvännen i veckor, små röda prickar på kroppen där de kliar. Tycker inte de borde ha något samband för såvitt jag vet så ska ormkvalster inte gå på människor? 

Kvalstren är: Ophionyssus natricis ! Är 100 % 

I här befinner sig krypen, i och utanpå.. En gammal bild, har idag inredning i småburkarna också =(

10
2
Challej:
Beklagar verkligen att du har fått kvalster... är ett rent helvete att bli av med, har själv råkat ut för denna tragedin..

kör iväg terrariena sätt dem i "karantän" i 1-2 månader (kommer inte ihåg hur länge dem klarar sig) så att kvalstern som lever där inte har någon föda och kommer självdö. ormarna,  sätt dem i plastlådor (som du redan gjort ^^)

inred med tidningspapper, och vattenskål eventuelt ett gömställe om det går. städa lådorna var 2/3 dag, diska vattenskol samt gömställe med var gång så att inga ägg överlever, med skolhet vatten och rengörningsmedel. använde även ytdesinfektion till lådorna.. samt bada ormarna var gång du städar..

men har du möjlighet, så rekommenderar jag verkligen att du kör till vetrinären, Ivomec kommer göra det så mycket lättare för dig.

efter 2-3 veckor kommer du antagligen se at kvalstern har minskat, men sluta inte med behandlingen / rutinen. kör fullt ut i 1-2 månader (kommer fortfarande inte ihåg) har du otur så efter 1-2 veckor du slutat så har du en ny epidemi och får börja om från början!

önskar dig lycka till! 

MVH Charlie

10
2
Challej:
Glömde säga. Nej jag hade inga problem alls med att dem gick på människor, chansen är däremot stor att dem kan finnas på / i kläderna så rekommenderar verkligen att man inte besöker vänner med reptiler då man själv i värsta fall kan sprida ohyran vidare, har för mig dem kan färdas cirka 2m dagligen utan problem.  

Även varit i kontakt med folk som beställt hem rovkvalster som äter upp dessa kvalster, och sedan självdör när dessa är slut. 

375
251
Doxster:
Jag råkade själv ut för det för ett litet tag sen, här kan du läsa om mitt "äventyr": www.terrariedjur.se/?page=forum&thread=5088

Mitt enda tips är att köpa hem No Pest, löjligt bra. Men häng inte upp det i vardagsrummet, flytta djuren till ett rum som du kan stänga till. Jag tog ett sniff i påsen och mådde illa i 30 minuter efter och fick en ordentlig huvudvärk. Hängde upp en i köket och stängde så fort jag inte var där.

Kvalster vandrar nattetid, upp emot 60-90cm per natt.
Rovkvalster är det vissa som förespråkar, men jag har fortfarande inte stött på någon som svär vid effektiviteten och kan faktiskt visa någon framgång med den metoden.

412
419
Hadara:

Doxster skrev:

Rovkvalster är det vissa som förespråkar, men jag har fortfarande inte stött på någon som svär vid effektiviteten och kan faktiskt visa någon framgång med den metoden.

Nej rovkvalster används bara om man fått typ fuktkvalster. Jag använde rovkvalster mot fuktkvalster och där dog varenda en. Men det är ju stor skillnad i storlek på ormkvalster. 

375
251
Doxster:
Hadara skrev:

Nej rovkvalster används bara om man fått typ fuktkvalster. Jag använde rovkvalster mot fuktkvalster och där dog varenda en. Men det är ju stor skillnad i storlek på ormkvalster. 

Intressant, kommer du ihåg var du köpte dom? Jag kommer ihåg att jag letade efter rovkvalster innan jag köpte hem No Pest, men det var inte det lättaste att hitta.

412
419
Hadara:

Doxster skrev:

Intressant, kommer du ihåg var du köpte dom? Jag kommer ihåg att jag letade efter rovkvalster innan jag köpte hem No Pest, men det var inte det lättaste att hitta.

lindesro.se

Här köpte jag rovkvalster :) 

10
2
Challej:
Som sagt har bara varit i kontakt med folk som använt rovkvalster emot ormkvalster, Dennis ifrån Hessle zoo fick problem för runt 10 år sedan tror jag och det funkade iaf för honom ^^

Medlem i SHF
276
343
Jubari:
Tack för svar.. ja tänkte köra på No pest. Kan ja ha ormarna i badrummet? Enda rummet ja kan stänga till i eftersom ja bor i en 1a.. så ja själv inte blir bänk av skiten

375
251
Doxster:
Jubari skrev:
Tack för svar.. ja tänkte köra på No pest. Kan ja ha ormarna i badrummet? Enda rummet ja kan stänga till i eftersom ja bor i en 1a.. så ja själv inte blir bänk av skiten

Ptja, varför inte? Se bara till att vädra efter duschning så att det inte blir på tok för varmt och fuktigt där inne. 
Logga in för att posta i forumet
Sida av 4
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild