Hur ofta ska jag mata?

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 2

306
101
thatreptileguy:
Har en boa constrictor hona på ett år som jag precis har köpt på djuraffärn.
Djuraffärn hade matat henne med en mus var tredje vecka,är detta för lite?
Hur ofta tycker ni att jag ska mata henne?

2966
1648
Hoggaforfan:
Har du läst skötselrådet?
www.terrariedjur.se/?page=caresheet&sub=snakes&specie=b_constrictor

306
101
thatreptileguy:
Hoggaforfan skrev:
Har du läst skötselrådet?
www.terrariedjur.se/?page=caresheet&sub=snakes&specie=b_constrictor

Oj hur blind får man va, men hur länge är den ett ungdjur?

Medlem i SHF
4043
5092
Jonas_:

Möss tycker jag är på tok för litet byte för kungsboor :) Bättre du ger den lite stadigare råttor en eller två gånger i månaden. Hoppas du inte får problem när du går över till en annan fodertyp, därför jag väljer att starta ALLA mina juveniler på små råttor så slipper man en eventuell strulig period när man byter från mus till råtta, samma gäller även senare när man byter från råtta till marsvin, kanin, höns eller vad man nu väljer för större byte :)

Men hur ofta och hur stort du ska ge är svårt att svara på då jag inte har en aning om storleken på din orm :) 

306
101
thatreptileguy:
Jonas_ skrev:
Möss tycker jag är på tok för litet byte för kungsboor :) Bättre du ger den lite stadigare råttor en eller två gånger i månaden. Hoppas du inte får problem när du går över till en annan fodertyp, därför jag väljer att starta ALLA mina juveniler på små råttor så slipper man en eventuell strulig period när man byter från mus till råtta, samma gäller även senare när man byter från råtta till marsvin, kanin, höns eller vad man nu väljer för större byte :)

Men hur ofta och hur stort du ska ge är svårt att svara på då jag inte har en aning om storleken på din orm :) 

Okej ska jag lägga ut en bild så kanske det blir lättare att ge svar?

Medlem i SHF
4043
5092
Jonas_:

thatreptileguy skrev:

Okej ska jag lägga ut en bild så kanske det blir lättare att ge svar?

Den där skulle jag gett råttor definitivt! Men jag är anti-möss på större boa & pytonormar :) 

Ser ju dock inte storleken på den där bilden utan referens att jämföra med men den ser ut att ha bra hull så mer mat behöver den inte, ge den ett eller möjligen två byten i månaden, gissningsvis tar den 100-200 grams råttor. 

306
101
thatreptileguy:
Jonas_ skrev:

Den där skulle jag gett råttor definitivt! Men jag är anti-möss på större boa & pytonormar :) 

Ser ju dock inte storleken på den där bilden utan referens att jämföra med men den ser ut att ha bra hull så mer mat behöver den inte, ge den ett eller möjligen två byten i månaden, gissningsvis tar den 100-200 grams råttor. 

Ok kan inte ta bättre bild på storleken heller då hon nästan trycker ryggen men eftersom jag har 20 möss sa får hon ta dem nu iallafall. 

Medlem i SHF
4043
5092
Jonas_:

thatreptileguy skrev:

Ok kan inte ta bättre bild på storleken heller då hon nästan trycker ryggen men eftersom jag har 20 möss sa får hon ta dem nu iallafall. 

Ja du gör precis som du vill, var mest ett tips för att du inte ska få problem när du så småningom måste byte foder då möss som sagt är för litet foder för kungsboor :) 

Jag förstår inte vad du menar, "trycker ryggen" ?? :) 

306
101
thatreptileguy:
Jonas_ skrev:

Ja du gör precis som du vill, var mest ett tips för att du inte ska få problem när du så småningom måste byte foder då möss som sagt är för litet foder för kungsboor :) 

Jag förstår inte vad du menar, "trycker ryggen" ?? :) 

Jo men hon har klättrat så högt att ryggen är imot terrarie taget så jag når inte att ta bilden högre upp, förstod du nu?

Tack för svaren också, :)

Medlem i SHF
4043
5092
Jonas_:

thatreptileguy skrev:

Jo men hon har klättrat så högt att ryggen är imot terrarie taget så jag når inte att ta bilden högre upp, förstod du nu?

Tack för svaren också, :)

Då förstår jag precis vad du menar :) Men att lägga exempelvis en tändare, snusdosa, tändsticksask eller annat föremål som alla vet storleken på bredvis ormen är ett bra tips om man ska relatera till storleken :) 

Logga in för att posta i forumet
Sida av 2
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild