Tempstyrd transportlåda.

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1

10
9
johan1897:
Jag håller på och utvecklar en temperaturstyrd transportlåda för reptiler, grodor mm. Tanken är att den ska hålla en konstant önskad temperatur under transporten av sina djur t ex när man kör dom i bil till mässor mm. Den är i första hand avsedd för mitt eget personliga bruk. Men tänkte att det kanske finns andra här som skulle vara intresserade av en sådan produkt? Om det nu inte finns redan. Har inte kollat upp det.
Den första versionen kommer vara förinställd på en viss temp och sen ges indikation mha LED´s. Då hjärnan i systemet är en microprocessor går det självklart bygga ut med massor av funktioner. 
Ni får gärna säga till om ni tror att en sådan produkt skulle kunna vara till användning. Jag tar också väldigt gärna emot tips på funktioner som ni skulle önska att en sådan produkt hade.

Status just nu är att jag väntar på delar till den första prototypen.

Mvh
Johan

34
14
gecko01:
Jag tycker det låter som en himla bra idé! =) har undrat om det verkligen räcker med att köra med full värme för vissa arter =p hur vida den kommer säljas eller inte tror jag beror mycket på priset. Men jag tror även många år villiga att betala för sina reptilers säkerhet =)
Bra jobbat!

10
9
johan1897:
Låter bra att du tycker idén var bra! Ja priset är ju såklart alltid avgörande. Den skulle ju inte bli gratis direkt. Enbart delarna till den kostar ca 650 kr. Om jag skulle sälja den kan jag tänka mig att priset skulle bli ca 950 kr. Kanske inte helt hutlöst om man transporterar djur regelbundet. Den enskilt dyraste komponenten är kretskortet som är egen design och är tyvärr svår att komma ifrån. Sen skulle man alltid kunna sälja ett kit med alla komponenter till dom av er som vill bygga själva. Då skulle man kunna komma ner i pris. 

306
101
thatreptileguy:
johan1897 skrev:
Jag håller på och utvecklar en temperaturstyrd transportlåda för reptiler, grodor mm. Tanken är att den ska hålla en konstant önskad temperatur under transporten av sina djur t ex när man kör dom i bil till mässor mm. Den är i första hand avsedd för mitt eget personliga bruk. Men tänkte att det kanske finns andra här som skulle vara intresserade av en sådan produkt? Om det nu inte finns redan. Har inte kollat upp det.
Den första versionen kommer vara förinställd på en viss temp och sen ges indikation mha LED´s. Då hjärnan i systemet är en microprocessor går det självklart bygga ut med massor av funktioner. 
Ni får gärna säga till om ni tror att en sådan produkt skulle kunna vara till användning. Jag tar också väldigt gärna emot tips på funktioner som ni skulle önska att en sådan produkt hade.

Status just nu är att jag väntar på delar till den första prototypen.

Mvh
Johan

Låter som en jättebra ide, om dem blir till salu om ett tag så skulle jag ha användning för den.

2966
1648
Hoggaforfan:
En värmeslinga med en ställbar termostat som bryter vid den önskade värmen och som man kan koppla in i strömuttaget borde väl räcka? 

Medlem i SHF
4043
5092
Jonas_:

Jag använder mig utav en svag värmeslinga, 10-15w samt en frigolitlåda när jag transporterar ormar en längre sträcka (flera dygn eller liknande) och den lösningen kostar inte många kronor kan jag säga och fungerar alldeles utmärkt! :) 

Handlar det om några timmar bara så räcker det med bara frigolitlådan. Man kan även lägga i flaskor med varmvatten om exempelvis är kallt eller vinter utomhus. 

Budgetvarianter som fungerar klockrent! 

10
9
johan1897:
Absolut en värmekälla och termostat fungerar utmärkt. Är ju självklart att man ska bygga själv om man har möjlighet till det. Tanken med detta projekt är att det ska vara lätt och smidigt om man inte har möjlighet att bygga själv. Allt kommer att drivas med 12 V så att det bara ska vara att koppla in den i bilen eller i väggutaget via en vanlig adapter.

2966
1648
Hoggaforfan:
johan1897 skrev:
Absolut en värmekälla och termostat fungerar utmärkt. Är ju självklart att man ska bygga själv om man har möjlighet till det. Tanken med detta projekt är att det ska vara lätt och smidigt om man inte har möjlighet att bygga själv. Allt kommer att drivas med 12 V så att det bara ska vara att koppla in den i bilen eller i väggutaget via en vanlig adapter.

Åh man kanske behöver hjälp även med bara en termostat och värmekälla, lite koppling och lödningar. 
Jag tycker bara spontant att ha en microprocessor känns onödigt krångligt och dyrt till vad som ska göras. Men jag har ju inte heller din vision :-)

10
9
johan1897:
Vet inte om det är speciellt krångligt med microprocessor bara några få rader kod. Dyr är den inte tycker jag kostar 16 kr. Fördelen med microprocessorn som jag ser det är att man kan utveckla med nya funktioner allt eftersom.

2966
1648
Hoggaforfan:
johan1897 skrev:
Vet inte om det är speciellt krångligt med microprocessor bara några få rader kod. Dyr är den inte tycker jag kostar 16 kr. Fördelen med microprocessorn som jag ser det är att man kan utveckla med nya funktioner allt eftersom.

Aha ja då är det en annan sak, jag trodde den var större delen av kostnaden. :-)
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild