Hjääälp! Dendrelaphis punctulatus & Diadophis punctatus

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1

21
10
kLYSHAN:
Tja!
har suttit och kika runt lite på Diadophis punctatus & Dendrelaphis punctulatus och blev tagen av hur sjukt vackra dessa är. Nu är de så att jag inte riktigt vet vad dem heter eller kallas på svenska. visst det går ju såklart direktöversätta vilket jag gjort men det har
inte givit mig nå dirketa resultat i mitt letande.

Vart man kan få tag på dem? Går det äns att hitta dessa ormar inom sve eller måsta man leta mer utåt så att säga.

Tack på förhand

Medlem i GHF
3135
1742
EmanuelKarl:
kLYSHAN skrev:
Tja!
har suttit och kika runt lite på Diadophis punctatus & Dendrelaphis punctulatus och blev tagen av hur sjukt vackra dessa är. Nu är de så att jag inte riktigt vet vad dem heter eller kallas på svenska. visst det går ju såklart direktöversätta vilket jag gjort men det har
inte givit mig nå dirketa resultat i mitt letande.

Vart man kan få tag på dem? Går det äns att hitta dessa ormar inom sve eller måsta man leta mer utåt så att säga.

Tack på förhand

jag har alldrig sett såna på mässor, jag har inte heller sett någon på en mässa så jag vet faktiskt inte.

34
14
gecko01:
Wow va fina! =) här är en till som skulle vilja ha en sådan skönhet =)

Medlem i SHF
25
24
JacobOhlin:
Diadophis och Dendrelaphis är båda vanliga snoksläkten i Nordamerika och Mexiko, respektive Sydasien/Australien. I många delar av södra Asien är olika arter av Dendrelaphis såkallade "Bronzebacks" de ormar du springer på oftast, vakna snabba trädlevande ormar som tar små grodor och ödlor. Även Diadophis, "Ringnecked snakes" äter i stor utsträckning amphibier och små ödlor men också mask. Åtminstone Dendrelaphis pictus har kläckts fram i terrarium tidigare, och kanske någon av de andra arterna i släktet också(?).

Diadophis punctatus förekommer som terrariedjur i USA.

Jag tror att den huvudsakliga orsaken till att Dendrelaphis inte förekommer regelbundet i terrariehandel är att det främst är viltfångade djur som finns tillgängliga och det är ormar med ett ofta utpräglat flyktbeteende, vilket bör kunna leda till stressade djur i terrarium. Det är ganska små tunna, tropiskt levande ormar och fungerar de inte så går det rimligtvis utför ganska snabbt. De har alltså dessutom speciella foderpreferenser.
Andra asiatiska trädlevande snokar, jag tänker på släktena Ahaetulla och Chrysopelea, är också vanliga lokalt och väldigt attraktiva. De dyker också upp emellanåt i terrariehandeln som viltfångade djur men jag har bara hört spridda anekdoter om framgångsrik avel på dem i terrarium.

(Just Dendrelaphis punctulatus är dessutom en Australiensisk art, vilket inte ökar på tillgängligheten för terrarister i Europa.)

21
10
kLYSHAN:
JacobOhlin skrev:
Diadophis och Dendrelaphis är båda vanliga snoksläkten i Nordamerika och Mexiko, respektive Sydasien/Australien. I många delar av södra Asien är olika arter av Dendrelaphis såkallade "Bronzebacks" de ormar du springer på oftast, vakna snabba trädlevande ormar som tar små grodor och ödlor. Även Diadophis, "Ringnecked snakes" äter i stor utsträckning amphibier och små ödlor men också mask. Åtminstone Dendrelaphis pictus har kläckts fram i terrarium tidigare, och kanske någon av de andra arterna i släktet också(?).

Diadophis punctatus förekommer som terrariedjur i USA.

Jag tror att den huvudsakliga orsaken till att Dendrelaphis inte förekommer regelbundet i terrariehandel är att det främst är viltfångade djur som finns tillgängliga och det är ormar med ett ofta utpräglat flyktbeteende, vilket bör kunna leda till stressade djur i terrarium. Det är ganska små tunna, tropiskt levande ormar och fungerar de inte så går det rimligtvis utför ganska snabbt. De har alltså dessutom speciella foderpreferenser.
Andra asiatiska trädlevande snokar, jag tänker på släktena Ahaetulla och Chrysopelea, är också vanliga lokalt och väldigt attraktiva. De dyker också upp emellanåt i terrariehandeln som viltfångade djur men jag har bara hört spridda anekdoter om framgångsrik avel på dem i terrarium.

(Just Dendrelaphis punctulatus är dessutom en Australiensisk art, vilket inte ökar på tillgängligheten för terrarister i Europa.)

Vad jag förstått så är det lite som du säger att dom härstammar ifrån snoken och att den "gröna träd ormen " härstammar ifrån Australien.

Så det är är bara sluta att drömma om dessa vackra skapelser med andra ord. Dem som är fruktansvärt vackra, får bege sig till Aus helt enkelt :D

Tänkte passa på att fråga eftersom du verkar ha rätt bra koll på de du pratar om.
Finns det några liknade "snokar" eller nån annan art som dessa som är lättare att få tag på?
Vet att det finns tex Pit Vipers i blå teckning men gift har jag inte direkt någon erfarenhet av.

21
10
kLYSHAN:
gecko01 skrev:
Wow va fina! =) här är en till som skulle vilja ha en sådan skönhet =)

ah sjukt vackra :M

Medlem i SHF
25
24
JacobOhlin:
Jag vet inte om jag har några bra tips eller precis vad det är du tänker dig, men är det aktiva och vackra mindre snokar du vill ha så finns det många fina Thamnophis, amerikanska Strumpebandsnokar, som säkert är överkomliga och dessutom roliga att ha i terrarium. En del av dem är särskilt vackra och det är inte heller så svåra.

Är det gröna trädlevande snokar du är intresserad av så finns det en duktig uppfödare i Stockholm som ibland säljer Philothamnus punctatus, en afrikansk liten "trädsnok".

Logga in för att posta i forumet
Sida av 1
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild