Geckon som var på vift

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 3

264
125
Bildpunkt:

Vi hade en påse med syrsor på bordet i våras och jag glömde lägga in dem i petboxen på kvällen, och på morgonen dagen efter när jag kom på det så hittade jag en tom påse och en rymling på köksstolen. En av sex dvs :P Följande vecka hittade vi dem lite varstans i lägenheten haha :P Men vi hittade trots allt alla i livet även om deras lycka var kort då de blev mat inte långt senare..

Administratör
Medlem i SHF, SmHF
2696
2514
anders:

Tur att det inte var fler än 6st!

Kom på en till sak som hände mig.

Jag var på expo syd för många år sedan. Där var det en som sålde "Tebo"-larver, och jag tänkte att det kunde vara kul att ge mina geckos detta så att de fick lite variation.

Dessa larver är något liknande silkeslarver, och spinner en massa tunna trådar. Det behöver även ha det rätt så kallt.

Eftersom de behövde kallare än rumstemperatur blev det att tjata på min stackars mor tills hon gav med sig om att låta mig ha dessa larver på en hylla i kylskåpet. De låg ju trots allt i en stängd plastburk.

Något som försäljaren glömde att berätta var att dessa larver har ett par rejäla käkar som kunde bita sig igenom plastburken jag fick dem i. Det blev då en stor överraskning när man på morgonen såg att kylskåpet var fullt med larver som kröp omkring.

Sedan dess har jag inte köpt några av dessa larver, och om jag köper några i framtiden så kommer de definitivt få sig ett eget kylskåp och hållas i en låda av metall ;)

131
9
stumpwen:

men uuusch! haha!

205
26
Strunten:

Min första orm var en majsormsjuvenil, och det här var på den tiden jag hyrde en källarvåning. Med andra ord mkt hålor och springor att krypa in i och denna lilla juvenil var bara ett par månader gammal! Det trivdes i sin petbox men jag tyckte synd om det och ville att den skulle få det lite större. hade enn gammalt akvarium som var lagom och gjorde iordning det efter konstens alla regler! och måste tillägga att det vart riktigt fint! ;) men åter till berättelsen! Akvariet hade lock med tillhörande ljusramp, praktiskt! Tyckte jag iaf ;) Satte för alla möjligheter att ta sig ut efter konstens regler. men glömde den lilla detaljen att det ver en stor glipa där kabeln gick ut! :( vilket resulterade i att efter 4 nätter i det nya hemmet så försvann han! Och han har ej kommit fram sen dess. Ganska längesen min polare fick ta över lägenheten! ;)

Vi tog hand om en annan juvenil åt en polare en tid ett kort tag efter åt gick däremot bättre! Förutom att denne hade ett terrarium som jag satt korkbakgrund i! Vilket slutade med att den kröp in bakom! Och jag såg den inte, och jag fick riva ur allt för att leta efter honom sen låg han så snällt där bakom :) han är nu mera såld.

Det var härliga tider! ;)

Medlem i GHF
3149
1762
EmanuelKarl:
För någon vecka sedan städade jag lite hos dubiorna, och jag såg att en smet. Jag försökte fånga den men jag gav upp efter en stund (för den var så snabb). En stund senare började jag leta och hittade den i ett spindelnät =P
PS: jag satt i badrummet och städade och även spindelnätet var i badrummet.

201
114
Linkanw94:
jag hade en liten lygodactylus williamsi på rymmen som försvann och leta o leta och såg att fönstrett var öppet oxå.. efter några dagar gav jag upp letandet sen effter ca 1/1,5 skulle vi ut och köra röjsåg med skolan så tog på mig ena röjsågs skon och då sprang han ut från den och hur han ens har levt i 2 veckor i en sko är en bra fråga inte så att jag har någon mat i rummet heller som han har kunna ätit men han var inte heller smal han såg bra ut och allt :D

3
0
FoxyPanda84:

Hade leopardgeckos för ett par år sedan och hade otur två ggr samma vecka =P 

Först städar jag terrariet å humle ena av mina två honor (humle och dumle) måste smitit förbi mig i städartagen och rymmer ner på golvet (tur va inte så långt till golvet) och rymmer.

letar efter henne i över 3 timmar (då bor jag ändå bara i en trea =P) men hon återfanns inte någonstanns, tänker direkt fan hon smet ner bakom luftintaget vid elementet (var då ett hål) ,hinner tänka att ja ja får väl nån lapp i lådan eller i hissen om att en ödla hittats i huset.
men inget händer och vi hittar henne inte.

två dar senare ska jag dammsuga i hallen och börjar lyfta å flytta på skorna, var på en sur och irriterad humle tittar ur en av skorna. tror hon va rätt glad att komma hem igen till terrariet =)

dagen efter återfinnandet av humle ska jag flytta över syrsorna jag köpt till petboxen och slinter med påsen och iväg for 7 syrsor hittar 6 av dem men en är spårlöst väck, så kommer kompisen över och beslutar sig på kvällen för att sova över och bäddar ner sig i bäddsoffan max 10 min senare stor skriker hon och då har hon hört syrsan i soffans ena armstöd.

så det blev till att försöka lirka isär soffans armstöd och där i satt den och spelade sin ( du kan inte ta mig nänänänänä) sång =P

så ni må tro att min sambo nu påpekar om och om igen att om du nu ska ha ödlor igen tänk på att maten kan rymma =P

Medlem i GHF
3149
1762
EmanuelKarl:
Igår smet en nymf av gromphadorhina portentosa när jag höll i den. Jag såg inte vart den hamnade, såg bara att jag tappade den på gålvet. Det blev mycket letande i ca 1 timme efter den stackars kackisen. Jag bor fortfarande hemma, min pappa uppskattar min hobby men min mamma har alldrig riktigt uppmuntrat den. Jag och min pappa  letade efter den (4 ögon ser bättre än 2)Vi lyfte på mattan, lyfte på terrarirna m.m. men hittade inget. Vi håller på att renovera huset och har inte satt på golvlister ännu, vi var nästan säkra på att den var under golvet. När vi var i full gång såg vi den på benen till min skrivbordsstol, under stolsbenen så finns det en springa där den hade gått in och tryckt. Tur att inte mamma fick en anledning till att kasta ut mina djur. Den hade ju inte överlevt om vi inte hittade den...

10
7
Chatter:
När jag bodde hemma för många år sedan så smet en leopardgecko jag hade. Hela familjen letade men kunde inte hittade den någonstans. Efter ca 3 månader så hörde min pappa ett skrapande ljud under sin säng och hittade då geckon välmåendes och boende i en gammal skokartong. Sen smet ju syrsor på löpande band på den tiden också till mina föräldrars stora glädje.

134
111
Potato:
Haft en del ögonfransgeckos som rymt men blivit hittade rätt fort, har en rymling nu igen som har pressats sig igenom en springa och är på vift.
Dock en bebis så vet inte om den kommer bli hittad men hoppas såklart på det bästa.
Har även haft en majsorm som rymt, hittade henne 2 dagar senare i en av mina vinterdojjor.
Samt en kungspyton som rymde och gick bärsäkragång i lägenheten och dödade alla mina gerbiler som jag då hade för ca 3år sen, hittade han sen under tvbänken fet (då han hade ätit 2st av dom fetaste).
Sen hade jag en mindre kungspyton som rymde för 3år sen och som jag hittade efter 2veckor då jag hörde att en påse prasslade kl 02 på natten, hade innan dess blivit senil och trodde att någon brytit sig in i min lägenhet och snott henne. :p
Numera har jag lås på mina större terrarium :p så inga stora djur rymmer. samma sak på leoparderna.
Men ja den här ögonfransen skall bli funnen om jag får bestämma :p
Sen har ju ofc dubia rymt, jag använder inga vuxna men man hittar dom mellan stora lite då och då, frågan är liksom hur många kan ha rymt, men jag har funnit alla levande och döda. nu är det inga på flykt :p
Logga in för att posta i forumet
Sida av 3
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild