Geckon som var på vift

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 3

Administratör
Medlem i SHF, SmHF
2696
2514
anders:
Höll på med att föda upp leopardgeckos för ett par år sen, och har en rätt kul historia att dela med mig utav.
Var på semester och hade ett par släktingar som passade mina geckos medans jag var borta.
När jag sedan kom hem fick jag reda på att de råkat glömma ett terrarie öppet, och en av geckoungarna hade tagit sig ut. Då terrariumet stod ovanpå ett terrarium med en skäggagam, trodde de att geckon hade ramlat ner och blivit uppäten av skäggagamen. De ringde till veterinärer och bokade nästan in tid till att röntga skäggagamen, men de insåg väl att det inte fanns någon chans att rädda den potentiellt uppätna geckon.

Släktingarna bad så hemskt mycket om ursäkt, och hade självklart jättedåligt samvete över den förlorade geckon.
Sedan en kväll, sisådär 3 veckor senare, satt man i vardagsrummet, och såg någon liten skugga smita förbi längs med golvet.
Först trodde man väl att det var någon mus som kommit in, men vid närmare titt var det den "uppätna" geckon!
Geckon hade med andra ord inte alls blivit uppäten av skäggagamen som troddes länge, utan den lyckades smita ut och krypa omkring i huset i närmare en månad.
Jag tror nog geckon var rätt glad över att fått komma tillbaka till ett varmt terrarium där den fick gott om mat och vatten. Men den såg inte direkt undernärd ut när den hittades :)

Har ni andra haft några djur på vift?

Medlem i SHF
241
342
Kakmonstret:
Min kompis hade en leopardgecko som va borta i drygt ett halvår tror jag det va. Med ytterdörrar ständigt öppna och både hundar och katter i huset. :P

Jag hade en nykläckt vipergeckobebis som var borta i en vecka. Va nog tur att den va precis nykläckt så den hade lite gott från ägget att klara sig på. Annars är ju dessa tvåcentimeters-krokodilerna riktiga matvrak och växer fort!

273
3
117:
Haha, kul att det löste sig till sluta och jag måste säga att du skriver bra, den var rätt spännande att läsa, bra att det löste sig =)
Jo jag hade en Boa Constrictor, det var ganska så liten på den tiden, så glömde jag stänga terrarier en gång (min första och sista gång) så hade den ''rymt'' och jag letade hur länge som helst, 3 dagar efter att den hade flytt så morgon när jag varknade så skulle jag till garderoben och ta en ny t-shirt, då såg jag något som glänste, så jag tog en närmare titt och där var min boa, den hade varit och gömt sig hela tiden under t-shirt'sen den tyckte det var varmt.
Mvh Dragon

14
1
CherryCandy:
Jag hade en majsorm på rymmen för några år sen. Den va typ bara 70cm, så inte stor alls. Den va borta i nästan 2 månader :S, sen när jag va på bussen hem från skolan ringde min mamma helt hysterisk och sa att den dykt upp bakom min ena byrå, så hon fick ha koll på den medans jag skyndade mig hem (hon är rädd för ormar dessutom), så när jag kom hem sprang jag in, så råkade göra så min mamma inte kunde ta sig ut medans jag tog ormen och den högg runder överallt, haha. Min mor såg livrädd ut :D Men ormen mådde kanon trots att det gått så lång tid. Och att den dessutom varit i samma rum hela tiden, haha.

273
3
117:
@CheeyCandy
Haha, det var kul att det löste sig =) det var långt tid den överlevade utan mat och ändå vara pigg
Mvh Dragon

14
1
CherryCandy:
Ja, jag va helt förvånad. Trodde knappast att den fortfarande levde ens. Men den mådde helt kanon och orkade t.o.m försöka hugga mig non-stop, haha.

273
3
117:
Verkar som om den inte modde så kanon om den ville hugga dig, den måste ha gaft det tufft eftersom tiden har förendrat dens beteende :/ skönt att det fixade dig

Mvh Dragon

14
1
CherryCandy:
Jag såg det som att den mådde bra. Den försökte bita mig rätt ofta innan den rymde också, haha. Sur liten sak.

273
3
117:
Men då var det inget större problem förutom hunger ;) och fuktigheten, jag tycker det är rätt så konstigt att den klara 2 månader utan vatten
Mvh Dragon

131
9
stumpwen:

har en historia också :) det var i början när vi hade skaffat vår första kungsboa. vi hade byggt ett eget terrarium, och dum och nybörjare som vi var så hade vi väl inte tillräckligt lås på plastdörrarna. stumpan ville i början gärna luta sig mot dörrarna. men vi reagede inte så mycket på det.. var bara roligt. 

sen en morgon då min kille skulle fara på jobbet, så skulle han bara tvärkolla stumpan. och så hittar han hon inte.. och en stor spricka på plastdörren avslöjade att hon helt enkelt hade tryckt ut sig. han väckte mig, var alldeles förskräckt. men vi behövde inte leta länge då hon hade lagt sig på det varma elementet bara någon meter ifrån^^ sen tro ja hon har rymt en gång till, och även då hittade vi henne på elementet. :P sen dess har vi mycket bättre lås, så varken stumpan eller wennen har lyckats rymma. och vi har skaffat en bra värmeplatå^^P

Logga in för att posta i forumet
Sida av 3
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild