(Hjälp) Jord, Ventilation och diverse tips.

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1

4
2
JonasAxPeEriksson:
Hej! Jag gör det här inlägget i brist på information angående vad man behöver för ett fungerande paludarium/vivarium. Jag har inte tänkt ha några djur, kanske i framtiden.

Mått: 27cm x 50cm x 32cm

Så, de frågor jag har är;
- Vilken jord/botten kan jag använda i vattendelen för växter?

- Är ventilation ett stort problem om jag endast har ett lock öppet i toppen? (Jag kommer använda regnsystem samt exo-terra fogger)

- Finns det butikskedjor som säljer vattenväxter för paludarium?

- Mossa? Är det bara att ta på sig foppatofflor och gå ut i skogen och leta?

// Har ni svar på någon av dessa frågor får ni gärna upplysa mig :D, har ni annars tips på byggen som involverar vattenväxter eller hemsidor som ger bra information får ni väldigt gärna skriva om dem också!

2966
1648
Hoggaforfan:
Kolla akvariedelen i affärer/webshoppar så finns det en del valmöjligheter av bottenmaterial tex www.pwss.se/product.php?productid=15552&cat=1964&page=1
En del växter klarar växa i sand har jag sett

När du inte ska ha djur i så är ventilation inte lika noga, nackdelen med att ha det öppet i taket är att det dunstar en massa vatten. Det kan uppstå mögel men oftast försvinner det igen men en fläkt där inne så luften rör sig är ett alternativ. Jag såg ett system där en kille hade byggt ett rör som en fläkt satt i som en slags luftkanal, då är den ur vägen men luften rör sig och då hade han ett slutet system. Tänk på att ett regnsystem pumpar inte så mycket vatten till växter så det kan behövas att det är igång länge eller kan du har drippers eller stödvattna ibland. 

Nej inga såna kedjor det finns inte men gott om akvarieväxter ;-)
Landbiten är det terrariumväxter, finns en del även hos plantskolor och liknande. Oftast får man testa och se.

Mossa finns oftast på mässor eller i djuraffärer, den vi har i vår natur överlever inte i terrarium, det är för varmt.

Har du tittat igenom byggtråden?
www.terrariedjur.se/?page=forum&thread=2476
Där finns massor med tips och inspiration och en hel del av byggena har vatten i någon form.

141
35
GeckoLover99:
Ventilationen kan du nog behöva bättra på med en till öppning för vent. på mitten på ena sidan eller kanske med en fläkt, vattenväxter och mossa (beroende på vilken sort) brukar finnas på de flesta zooaffärer med en avdelning för akvaristik :)

4
2
JonasAxPeEriksson:
Hoggaforfan skrev:
Kolla akvariedelen i affärer/webshoppar så finns det en del valmöjligheter av bottenmaterial tex www.pwss.se/product.php?productid=15552&cat=1964&page=1
En del växter klarar växa i sand har jag sett

När du inte ska ha djur i så är ventilation inte lika noga, nackdelen med att ha det öppet i taket är att det dunstar en massa vatten. Det kan uppstå mögel men oftast försvinner det igen men en fläkt där inne så luften rör sig är ett alternativ. Jag såg ett system där en kille hade byggt ett rör som en fläkt satt i som en slags luftkanal, då är den ur vägen men luften rör sig och då hade han ett slutet system. Tänk på att ett regnsystem pumpar inte så mycket vatten till växter så det kan behövas att det är igång länge eller kan du har drippers eller stödvattna ibland.

Nej inga såna kedjor det finns inte men gott om akvarieväxter ;-)
Landbiten är det terrariumväxter, finns en del även hos plantskolor och liknande. Oftast får man testa och se.

Mossa finns oftast på mässor eller i djuraffärer, den vi har i vår natur överlever inte i terrarium, det är för varmt.

Har du tittat igenom byggtråden?
www.terrariedjur.se/?page=forum&thread=2476
Där finns massor med tips och inspiration och en hel del av byggena har vatten i någon form.

GeckoLover99 skrev:
Ventilationen kan du nog behöva bättra på med en till öppning för vent. på mitten på ena sidan eller kanske med en fläkt, vattenväxter och mossa (beroende på vilken sort) brukar finnas på de flesta zooaffärer med en avdelning för akvaristik :)

Tack för infon! Då ska jag ta o kika upp någon lösning på ventilation :D
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild