Mat vid ömsning?

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1

33
1
nilvanas:
ger ni era ormar mat vid ömsning? Gäller både majsorm & KP

93
72
RainbowVess:
Min Boaorm gömmer sig från att ömsen börjar tills den är klar i ca:2-3 veckor, under denna tid tar jag varken ut eller matar henne. Däremot så matar jag mina pytonormar då dem inte verkar bry sig om ömsningen lika mycket, 1.0:an gömmer sig då och då och under dessa gånger blir även han utan mat. 

Matning vid öms borde inte vara några problem om inte ormen själv gömmer sig då. Se över dina ormars beteende och bestäm själv!

Boan är en Röd Regnbågsboa

Pytonormarna är Rutpytons :)

Administratör
Medlem i SHF
273
291
SvitjodsReptiler:
Mina kungspytons har ätit trots att dem legat på öms. Så länge ormen vill äta borde det inte vara några problem.

Medlem i SHF
4043
5092
Jonas_:

nilvanas skrev:
ger ni era ormar mat vid ömsning? Gäller både majsorm & KP

Nej, majoriteten vägrar ändå mat under ömsning och det skadar inte att vänta en vecka med maten. 

93
72
RainbowVess:
Tilläger även att jag har längre uppehåll emellan än strikta schemalagda dagar, jag vill inte övermata mina ormar och har oftast längre tid mellan matningarna! 

Om mer info finns angående att inte mata ormar när de är i öms så skulle det uppskattas :) 

Jonas_ skrev:

Nej, majoriteten vägrar ändå mat under ömsning och det skadar inte att vänta en vecka med maten. 

Ormarna ska ha det bra! Jag matar oftast mina juv med 8-10 dagars mellanrum och adulten 14-20 dagar. Uppehåll har jag haft i några tillfällen då de verkar skygga och mest bara ligger gömd. 

Som sagt jag försöker tolka vad djuret vill :)

Medlem i SHF
4043
5092
Jonas_:

RainbowVess skrev:
Tilläger även att jag har längre uppehåll emellan än strikta schemalagda dagar, jag vill inte övermata mina ormar och har oftast längre tid mellan matningarna! 

Om mer info finns angående att inte mata ormar när de är i öms så skulle det uppskattas :) 

Ormarna ska ha det bra! Jag matar oftast mina juv med 8-10 dagars mellanrum och adulten 14-20 dagar. Uppehåll har jag haft i några tillfällen då de verkar skygga och mest bara ligger gömd. 

Som sagt jag försöker tolka vad djuret vill :)

Ja exakt alla ormar oavsett art är ju individer :) 

1685
794
fluffis:
SwedishSnakeMaffia skrev:
Mina kungspytons har ätit trots att dem legat på öms. Så länge ormen vill äta borde det inte vara några problem.

Jag har också gjort likadant tidigare. Vill de äta så vill de äta, ingen fara med det. Många av mina ormar äter fastän det är dags att ömsa. Matvrak är de :)

Sen fick jag trots allt uppleva ett problem. Det var en orm som åt lite för nära ömsningen och då kräkte upp maten i samband med ömsningen. Det kändes som att ormen inte var smidig nog att ömsa med magen full. Så det kan vara något att tänka på, men oftast skapar det inga problem om ormen vill äta.

Medlem i SHF
4043
5092
Jonas_:

Många av mina äter också vid öms men jag erbjuder ingen mat då längre utan dom får ca.1 vecka efter ömsningen istället.

Logga in för att posta i forumet
Sida av 1
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild