UVB till Skäggagam

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 2

194
16
hambergaren:

Okej, jag har nog 45-50cm för värmelampan så blir bra då. :)

102
1
dragster:

Lampan du prata om i början.. antar de e exo terras repti glo, är i princip en av dom sämsta på marknaden..

225
4
ia_:

Jag har en sån här hållare: www.jungleshop.de//images/product_images/original_images/243_0.jpg

med nät. Reflekterar ljuset bra. Plus en SolarRaptor 80w lampa i.

Det enklaste är att hänga upp grejerna, mäta värmen på olika platser i terrariet och sen ändra därefter. Tex höja/sänka lampan, dimma eventuella värmeslingor/mattor och liknande.

Finns små, billiga och bra digitala termometrar på tex Clas Ohlsson. =)

www.clasohlson.com/se/Termometer-2-pack/Pr363392000

456
202
isdrake:

Två korta grejer bara.

1. Det finns ytterligare en uv/värmelampa på marknaden än dom som redan nämnts (Solar Raptor och Solar Glo). Nämligen Powersun av ZooMed.

2. Exo terras Solar Glo håller tyvärr inte samma kvalité som dom andra. Antagligen är det därför just deras lampa är mycket billigare också. Jag själv skulle bara använda Solar glo som reserv ifall man har svårt att få tag i dom andra. Men idag går allt att beställa på nätet så. ^^

Jag skulle vilja säga att man bör prioritera dem i denna ordningen:
1.Solar raptor    2.Powersun    3. Solar Glo.

225
4
ia_:

Isdrake: Ah, har missat Powersun helt. Tack för tips!

Vet du om det finns några mätningar eller så på den? Alltid kul om det kommer bra alternativ på marknaden! =)

194
16
hambergaren:

Jag har nu mätt upp temperatur i terrariet.
Och temperaturen ligger på 41 grader under värmelampan högstupp på klippan sen sjunger det ner till 37 grader ju längre ner på klippan. så det verkar okej värme tror jag.
Men lampan värmer också upp resterande av terrariet och på den kallaste delen låg det nu på 27,5 grader men kan tänka mig att temperaturen kan gå upp 1-2 grader till efter en hel dag med alla lampor på (då jag nu bara haft igång allt i ca 3 timmar). Är det för varmt för en skäggis? 

På natten tänte jag stänga av allt då jag brukar ha en rumstemperatur på 22-23 grader.

Logga in för att posta i forumet
Sida av 2
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild