KP med ägg

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1

33
1
nilvanas:
misstänker att en av mina KP's som jag fick hem för ett tag sen är med ägg.. Tyvärr..
har inte mycket erfarenhet av avel.
låter jag honan kläcka äggen och sen flyttat jag dem till.. ? Hur fungerar det, alltså vart ska jag ha äggen, värme, ska jag hjälpa äggen kläckas?
tack i förhand!

Medlem i SkHF
368
438
AlexGustavsson:
nilvanas skrev:
misstänker att en av mina KP's som jag fick hem för ett tag sen är med ägg.. Tyvärr..
har inte mycket erfarenhet av avel.
låter jag honan kläcka äggen och sen flyttat jag dem till.. ? Hur fungerar det, alltså vart ska jag ha äggen, värme, ska jag hjälpa äggen kläckas?
tack i förhand!

När honan lagt äggen så måste du flytta dem till en inkubator med rätt temperatur och luftfuktighet för arten för att de ska kläckas! 

33
1
nilvanas:
AlexGustavsson skrev:

När honan lagt äggen så måste du flytta dem till en inkubator med rätt temperatur och luftfuktighet för arten för att de ska kläckas! 

?an man göra en egen äggkläckare?

Medlem i SkHF
368
438
AlexGustavsson:
nilvanas skrev:

?an man göra en egen äggkläckare?

Det går men nästan lättare att köpa... finns en del trådar i forumet om att bygga egna! 

33
1
nilvanas:
AlexGustavsson skrev:

Det går men nästan lättare att köpa... finns en del trådar i forumet om att bygga egna! 

Vad kostar det att köpa? Måste man endast köpa äggkläckare eller något mer?

Medlem i SkHF
368
438
AlexGustavsson:
nilvanas skrev:

Vad kostar det att köpa? Måste man endast köpa äggkläckare eller något mer?

Runt 2000:-, men du kan ju också alltid välja att inte kläcka äggen, man måste alltid räkna med att det kan ta ett bra tag att få ungar sålda av de vanligare arterna! Du lägger äggen i en plastbehållare med ett fukthållande kläcksubstrat såsom hatchrite eller vermiculite! 

Medlem i GHF
100
204
Daniel81:
Du kan göra en egen äggkläckare genom att använda en cellplastlåda ( "friggolitlåda") (med lock) och tejpa fast en värmekabel på lådans väggar. Sen kan du lägga äggen i en plastlåda/ägglåda med lock som får plats inuti cellplastlådan. Äggen måste ha fukt och det vanligaste är att använda vermiculite som blandas med vatten (ca 1:10-ratio med avseende på volym. Till exempel 3 dl vatten blandas med 3 liter vermiculit. Vermiculiten ska vara fuktig men inte drypande våt).

Du måste ha en bra termostat som du kopplar in med värmekällan i kläckaren... Termostatproben får du sticka in genom ett borrat hål till där äggen ligger... Du får också ha en termometer så du ser att det blir rätt temperatur (ca 31 grader brukar fungera).

Lycka till.

412
419
Hadara:

Om du redan nu ser detta som en överraskning och inte planerat så finns det ju för mig ingen anledning att kläcka fram äggen :) Det finns redan så många kungspyton och likamånga ute för omplacering. 

Är bara onödigt känns det som. Men självklart ditt val. Det är ju inte superlätt att få sålt dom många gånger. 

Logga in för att posta i forumet
Sida av 1
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild