Matning KP

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1

33
1
nilvanas:
Hur ofta bör man mata en vuxen KP? Och med vad? Räcker det med fler möss eller en stor råtta? Alltså måste man mata de med en råtta eller kan man mata de med x antal möss så att de får i sig det dom ska?

70
29
tobiias:
nilvanas skrev:
Hur ofta bör man mata en vuxen KP? Och med vad? Räcker det med fler möss eller en stor råtta? Alltså måste man mata de med en råtta eller kan man mata de med x antal möss så att de får i sig det dom ska?

ca var 3e vecka om du matar den proppmätt ,, men jag gav dom en gång i veckan ibland med fast med mindre byten... tycker inte att man ska hålla ett chema utan att man ska variejera storlek och hur ofta de äter ,,,   bara vad jag tycker

Medlem i SHF
4043
5092
Jonas_:

nilvanas skrev:

Boa och pytonormar ska matas med 1 byte vid varje matning, dom bör ej ges flera mindre byten då dessa ormar smälter ett byte åt gången och dom kan få problem vid flera foderdjur i magen. Finns inte heller någon anledning att inte ge ormen ett byte vid varje matning, jag varierar både storleken på bytet och tiden mellan matningarna. Men en fullvuxen kp kan man ge mat 1 till 2 gånger i månaden, det beror lite på kön och ormens storlek också såklart.

Det är enklare att övermata en orm än att mata den för lite, dom flesta ormar i fångenskap får på tok för mycket mat :)

33
1
nilvanas:
Jonas_ skrev:

Boa och pytonormar ska matas med 1 byte vid varje matning, dom bör ej ges flera mindre byten då dessa ormar smälter ett byte åt gången och dom kan få problem vid flera foderdjur i magen. Finns inte heller någon anledning att inte ge ormen ett byte vid varje matning, jag varierar både storleken på bytet och tiden mellan matningarna. Men en fullvuxen kp kan man ge mat 1 till 2 gånger i månaden, det beror lite på kön och ormens storlek också såklart.

Det är enklare att övermata en orm än att mata den för lite, dom flesta ormar i fångenskap får på tok för mycket mat :)

Är en råtta på över 100g för mycket?

Medlem i SHF
4043
5092
Jonas_:

nilvanas skrev:

För mycket för vem? :) En 100g råtta i månaden till en fullvuxen kp hane?

70
29
tobiias:
nilvanas skrev:

jämför ormens kropp och hur tjock råttan är ,,,, är den som magen på ormen eller mindre så är det inge problem
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild