Malmömässan - något spännande till mitt terrarium?

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 2

72
15
Linnea:

Kommer tyvärr sälja en av mina ödlor samma dag som mässan, så jag tänkte gå in där och kika, men vill gärna vara lite förberedd på vad som händer så jag kan inrätta utrymmet för en ny reptil (rätt luftfuktighet och inredning är min stora passion).

Kikade på den väldigt ouppdaterade och icke-detaljrika utställarlistan med länkar som mestadels inte fungerar (inte på denna sida då, den fungerar)

Har inte möjlighet att köpa orm, men finns det tokaygeckos eller andra intressanta arter som skulle vilja leva i ett terrarium stort nog för blåtungad skink?

andra roliga ödlor/djur som ni vet kommer?

Någon som skulle vilja visa mig runt lite i lokalen? Jag kan möjligen tänka mig att hälsa på människor med. kanske.

Medlem i GHF
3134
1740
EmanuelKarl:
Linnea skrev:
Kommer tyvärr sälja en av mina ödlor samma dag som mässan, så jag tänkte gå in där och kika, men vill gärna vara lite förberedd på vad som händer så jag kan inrätta utrymmet för en ny reptil (rätt luftfuktighet och inredning är min stora passion).

Kikade på den väldigt ouppdaterade och icke-detaljrika utställarlistan med länkar som mestadels inte fungerar (inte på denna sida då, den fungerar)

Har inte möjlighet att köpa orm, men finns det tokaygeckos eller andra intressanta arter som skulle vilja leva i ett terrarium stort nog för blåtungad skink?

andra roliga ödlor/djur som ni vet kommer?

Någon som skulle vilja visa mig runt lite i lokalen? Jag kan möjligen tänka mig att hälsa på människor med. kanske.

Ögonfransgeckos är mycket trevliga husdjur, men frågan är om du hinner byta inredning (från stäpp till regnskog) så snabbt.
Här får du en länk till ett skötselråd på ögonfransgeckos
www.terrariedjur.se/?page=caresheet&sub=lizards&specie=c_ciliatus

72
15
Linnea:

Tack, de var på min lista :)

Lutar mot daggecko, om de finns på mässan dvs. Har gott om saker hemma till terrariebyggen, omställningen går rätt fort då jag redan använder coconut-mulch och har växter och så förberett åt en klättrande ödla.  :> 

Medlem i GHF
3134
1740
EmanuelKarl:
www.terrariedjur.se/?page=forum&thread=5503

Den här länken går till min forumtråd som jag startade för att jag har ett tomt exo terra och vill ha något i den. Terrariet som jag söker djur till är dock mycket mindre än ett skinkterrarium, så du kanske inte ska satsa på dom allra minsta arterna men vissa av arterna är så stora att man kan ha dom i ett stort terrarium.
Men då ögonfransgecko är det ända terrariedjur jag har så har jag inte supermycket erfarenhet av denna roliga hobby.

Växelvarma hälsningar Emanuel.

72
15
Linnea:

Ju större ju bättre! (gecko blir mer displaydjur än skinkarna med, så bra om de trivs) Är på gränsen vad gäller höjd, 50 cm, men det är lagligt för en reptil upp till 30 cm. Tror inte de klagar på bredden och djupet dock ;) 

Bestämt att det blir daggecko, men har ingen brådska. Kan fylla på med ett lager av CGD på mässan, samt en bättre lampskärm. 

Tack så mycket ändå.

Medlem i GHF
3134
1740
EmanuelKarl:
Vilken sorts daggecko?
PS: om det är p.grandis du vill skaffa så kan jag säga dig att en trädlevande/klippleande ödla på 31 till 40cm (p.grandis blir 30 till 35 cm så ifall den blir längre än 30cm) ska ha minst 70 cm höjd.

72
15
Linnea:

En söt tvåårig phelsuma grandis. Säljaren såg denna tråd, som tur var. Jag har inget emot att inte hantera ödlan. Så länge jag får titta på den, mata den och putsa terrarieglaset utan att den panikhoppar är den lagom tam. Blir till att snabbt inreda terrariet dock, fyller på med substrat och byter ut lampan innan jag går hemmifrån, I suppose. (för de som undrar har jag redan provat temperaturerna med olika lampor innan jag köpte skinkarna, har därför en oanvänd, perfekt phelsuma-lampa xD)

Min andra skink vill ut och krypa så mycket ändå =__= krafs krafs tills man vänder sig om och tittar på honom, sen får man en inställsam blick och ett tungrull som betyder "mat eller kryprunda". Den andra gör det med numera, men kan inte ens öppna glaset och klia honom under hakan längre - bara hostar.

Medlem i GHF
3134
1740
EmanuelKarl:
Men det är inte ovanligt att dom blir upp till 35 cm så då måste du skaffa ett nytt terrarium med minst 70 cm höjd =(

Medlem i GHF
3134
1740
EmanuelKarl:
Men det finns ju lite mindre arter av daggeckos på typ 20 som t.ex p.madagascariensis och p.laticauda (har dock ingen erfarenhet av någon annan ödla än c.ciliatus).

72
15
Linnea:

Jag undrar vilken del av mitt inlägg som får mig att verka pantad? xD Om så inte är fallet, fundera lite på hur du skriver i trådar. It's kinda not nice to be nice sometimes.
Nej, daggecko-hanar ligger på 30 som max. Honor något mindre, och i detta fall är det en hona. Valde bort tokay då hanarna kan bli över 30 cm och är mycket svåra att gissa kön på med yngre(som oftast säljs på mässor). Sen är det inte katastrof att byta upp sig terrariemässigt om ma skulle få ett sällsynt muterat exemplar, som detta inte verkar vara :)

Denna tråd var främst för att jag inte känner till reptilutbudet och ville träffa folk på mässan, inte för att jag är clueless. 

Logga in för att posta i forumet
Sida av 2
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild