Temperatur i reptilrum?

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1

52
7
Malcolm:
tjena 

har lite problem med att temperaturen vägrar sjunka mer än till 26-27 i rummet jag har mina terrarier i, och undrar om det här är en okej temperatur för djuren?

mvh Malcolm 

15
19
Scolopendra:
Vad har du för djur Malcolm? :)

/Robin

52
7
Malcolm:
I detta rum har jag en grammostola rosea, en crested gecko, en trioceros jacksonii merumontanus och två gröna basilisker. 

2966
1648
Hoggaforfan:
Beror på hur varmt djuren i rummet vill ha det, är det lagom för dem så är det ju toppen men är det för varmt för dem så är det inte ok.

Administratör
Medlem i SHF
565
711
Hanna:
Hur blir temperaturen mot sommaren undrar jag? Exempelvis ögonfransgeckos är känsliga för temperaturer över 28 grader.

Medlem i SkHF
368
438
AlexGustavsson:
Även för t. jacksonii ligger tempen för högt! Ögonfransarna och kameleonten skulle jag direkt flytta ut från rummet då de riskerar att avlida! 

52
7
Malcolm:
Det är sommar tid det ligger på 26-27 men aldrig över 28 har det varit. På vinter/höst är det runt 22 grader. Och angående Jacksonii så står det i skötselrådet jag fick honom att de föredrar rumstemperatur men klarar värme up till 35 grader. 

Medlem i SkHF
368
438
AlexGustavsson:
Malcolm skrev:
Det är sommar tid det ligger på 26-27 men aldrig över 28 har det varit. På vinter/höst är det runt 22 grader. Och angående Jacksonii så står det i skötselrådet jag fick honom att de föredrar rumstemperatur men klarar värme up till 35 grader. 

Bergskameleonter bör inte gå över 30 grader! De bör även ha en nattsänka på under 20 grader! 

1244
472
leedragon:

Malcolm skrev:

sköttelserådet är lite knäppt särskilt för merumontanus, de vill ha  svalast av alla 3 jacksoniis. helst ska du ha 13 grader på kvällen 16 grader är oki. du skulle nog investiera i en ac, de finns runt 4000 du kanske kan  nog hitta en för mindre pengar.

jag vet inget om basiliskt men jag gissar att de inte klarar de merumontanus temperaturs behov.

Om bergarter får inte nattsänkning så får de problem med immunförsvar och lever inte så värst länge.

52
7
Malcolm:
Glömde att "Meddela" att jag nu inföskaffat en flyttbar air condition från Electrolux som håller rummets temperatur på 23-24 grader
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild