Ventilation..

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1

5
9
ante89:
Tjena!

Håller på med ett bygge med måtten L2500xH1200xD1000.. 

Min fundering är kring ventilation.. Var ska den placeras för bästa resultat?
Den ska bo en svart vit teju i den så ganska hög luftfuktighet och värme.. 

Jag köpte fyra av dessa, måtten 400 x 60. 

Blir det för mycket, för lite? Tanke var att sätta dem på kortsidorna.. två i bredd. Ena sidan nere vid å andra sidan uppe.. 

Alla tips och förslag tas tacksamt emot!

93
72
RainbowVess:
ante89 skrev:
Tjena!

Håller på med ett bygge med måtten L2500xH1200xD1000.. 

Min fundering är kring ventilation.. Var ska den placeras för bästa resultat?
Den ska bo en svart vit teju i den så ganska hög luftfuktighet och värme.. 

Jag köpte fyra av dessa, måtten 400 x 60. 

Blir det för mycket, för lite? Tanke var att sätta dem på kortsidorna.. två i bredd. Ena sidan nere vid å andra sidan uppe.. 

Alla tips och förslag tas tacksamt emot!

Tjena! Jag använder två av dessa till min 180x70x70. Det ser ut att vara tillräckligt! 

En sak man kan ha i åtanke är att väldigt djupa terrarium över 80cm är svåra att nå in till bakkant, det kanske inte är ett problem men kan vara lättare att hantera både djur och terrarium om man inte har så djupt :)

Lycka till med bygget!

154
87
MaryJanee:
2500x1200x1000 Är stort, jag skulle sätta mer ventilation

2966
1648
Hoggaforfan:
Formel av Peter54:
Lägg ihop arean på alla sidor (ej tak och golv) multiplicera med 0,02 för fuktigt klimat (0,04 för torrare). Svaret är den totala arean på in och ut så dela svaret med 2 för att se arean per ventilationshål.

Bäst placering är (in) på mitten av ena kortsidan,höjdmässigt, och (ut) precis under taket på andra sidan.

Jag hade med minskat djupet något, dels för hanteringen men sen också för att få ut det genom dörren. ;-)

5
9
ante89:
Tack! :) 

botten å taket är redan sågat och skruvat i reglarna ;) å sido skivorna ;P tanken är inte att behöva ta ut det från huset.. :) 

känns inte som djupet blir något jätte problem för hanteringen å så.. Men vi får väll se :D 

dem behöver ju sin plats dem små ödlorna... Haha! 

5
9
ante89:
Tänkte på en sak bör man ha "in" luften på varma sidan.. Den som ska sättas ungefär på mitten av sidan å den som ska sitta strax under taket på kalla sidan? 

373
171
Anathawa:
Luften stiger när den blir varm, så inluften, på halva höjden, är på svala sidan och utluften högst upp på varma sidan.
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild