Utställningar med priser?

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 2

19
14
Khan:

när jag rest i Usa och även en del europeiska länder så är det något som slår mig med häpnad vajre gång och det är utställningar/tävlingar i leopardgecko/kungspython uppfödning. Typ som kattutställningar här.

varför inget liknande i sverige? tror det skulle vara ett ypperligt sett att promota hobbyn och  föreningsliv.

föreningar har deltävlingar i grund morpherna av kp låt säg. Folk i föreningen röstr fram dom finaste,friskaste individerna som sedan går till final där vart andra föreningar med sina "vinnare2 ställs mot varann? 

Tror det skulle kunna vara ett sätt att locka människor som sitter i vårat avlånga land som inte annars skulle ha kontakt med reptiler öht. Och framförallt en klapp på ryggen till dom som är super seriösa i sin uppfödning men som inte får någon cred för det idag.

Har det gjorts förr? eller finns det andra invändningar?

1275
1725
Falk:

Morph är till största delen en defekt så därför borde man främja vildfärgare djur istället.

Nu morphas alla jäkla möjliga reptiler sönder och samman och det är allt från små agamer till giftormar.

Scale-less reptiler har börjat bli populära så skona dessa djur från människans dum och girighet tag.

Skriv ut en svartvit bild och måla den med kritor ifall ni vill ha en annan färg men låt djuren vara.

19
14
Khan:

Tycka vad man vill, men läget är som det är. resten av världen växer hobbyn i, medans i sverige känns det som att det blir mindre och mindre populärt samtidigt som folk mer eller mindre låser in sig och samtidigt gnäller på att föreningar dör and what not.

Menar du att bas morpherna är en defekt? Wildtypes dvs? Scaleless är inget som ska promotas, det är fan sjuk! Står tydligt i förfrågan att det endast gäller bas morpher.

1685
794
fluffis:
Det låter galet tycker jag. Att reptiler ska resa mer än de måste, t.ex. till utställningar, mår inga reptiler bra av.  Och hur ser man om en reptil är frisk? Detta är mycket mycket svårt, anser jag. Det är bara det mest uppenbara på utsidan som man ser, annars vet vi väldigt väldigt lite, om djuret, särskilt som utomstående åskådare.

Att istället kanske sitta och bedöma foton blir inte rättvist heller. Då blir det svårt att inte bedöma själva fotot. Dessutom är det svårt att fånga färgerna rätt. Däremot finns det trevliga fototävlingar t.ex. här på forumet. Varför det anordnas här och inte i en förening istället, kan bara föreningarna själva svara på.

För att få mer populära föreningar så tror jag att de måste modernisera sig och anpassa sig efter utvecklingen i samhället. Man kan inte sitta och förvänta sig att invånarna i sämhället ska anpassa sig efter föreningar. Många föreningar har redan gjort en hel del genom att t.ex. marknadsföra sig här och på facebook. Jättetrevligt tycker jag.

Om en uppfödare skulle anses som duktig och seriös bara för att den håller på med färgvarianter, då vet jag inte vad... Det var en av de mindre kloka saker jag hört på länge.

Reptiler mår allra bäst av att ligga och jäsa i lugn och ro i sina bostäder :) Det är vi i Sverige som är långt framme med att inse detta. Att reptiler håller på att bli mindre populärt i Sverige är inget jag har känt av. Har du statistsik/belägg för det?

19
14
Khan:

Jaja smaken är som baken helt enkelt. Har ingen statistik att dela med mig av, mer än att många föreningar som fanns innan jag drog från sverige idag inte finns eller barely making it.

Har du själv något förslag för att "liva" upp reptil kulturen, eller tycker du den är nog livad? :)

81
154
Pngtaipan:
Falk skrev:
Morph är till största delen en defekt så därför borde man främja vildfärgare djur istället.

Nu morphas alla jäkla möjliga reptiler sönder och samman och det är allt från små agamer till giftormar.

Scale-less reptiler har börjat bli populära så skona dessa djur från människans dum och girighet tag.

Skriv ut en svartvit bild och måla den med kritor ifall ni vill ha en annan färg men låt djuren vara.

Instämmer fullt med falk

19
14
Khan:

fluffis skrev:
Det låter galet tycker jag. Att reptiler ska resa mer än de måste, t.ex. till utställningar, mår inga reptiler bra av.  Och hur ser man om en reptil är frisk? Detta är mycket mycket svårt, anser jag. Det är bara det mest uppenbara på utsidan som man ser, annars vet vi väldigt väldigt lite, om djuret, särskilt som utomstående åskådare.

Att istället kanske sitta och bedöma foton blir inte rättvist heller. Då blir det svårt att inte bedöma själva fotot. Dessutom är det svårt att fånga färgerna rätt. Däremot finns det trevliga fototävlingar t.ex. här på forumet. Varför det anordnas här och inte i en förening istället, kan bara föreningarna själva svara på.

För att få mer populära föreningar så tror jag att de måste modernisera sig och anpassa sig efter utvecklingen i samhället. Man kan inte sitta och förvänta sig att invånarna i sämhället ska anpassa sig efter föreningar. Många föreningar har redan gjort en hel del genom att t.ex. marknadsföra sig här och på facebook. Jättetrevligt tycker jag.

Om en uppfödare skulle anses som duktig och seriös bara för att den håller på med färgvarianter, då vet jag inte vad... Det var en av de mindre kloka saker jag hört på länge.

Reptiler mår allra bäst av att ligga och jäsa i lugn och ro i sina bostäder :) Det är vi i Sverige som är långt framme med att inse detta. Att reptiler håller på att bli mindre populärt i Sverige är inget jag har känt av. Har du statistsik/belägg för det?

Nu hittade jag foto tävlings trådarna! :) sjysst! Men där kommer ju ens erfarenhet med kamera (och photoshop) in to play iofs.

19
14
Khan:
Hur tycker ni i övrigt, är det en bra nivå på föreningsliv och "kultur" är vill ni se mer eller mindre?

264
125
Bildpunkt:
Ang. föreningar kanske blir lite OT men eftersom du ställer frågan så säger jag som jag brukar, det blir inte bättre än man själv gör det.
Funkar inte att bara sitta hemma och gnälla. Gå med i en förening, ta kontakt med styrelsen och kom med förslag. Allra helst hjälp till själv.
Det är många som tycker att föreningarna ska ställa upp och göra saker utan att själva vilja behöva lägga ner någon som helst av sin egen tid. Och det är därför flera föreningar går på knä.
Vi i SHF lyckas förhållandevis bra och är en stabil förening med många aktiviteter just för att vi har aktiva medlemmar som gärna hjälper till för att kunna arrangera bättre aktiviteter.

1275
1725
Falk:
Khan skrev:
Tycka vad man vill, men läget är som det är. resten av världen växer hobbyn i, medans i sverige känns det som att det blir mindre och mindre populärt samtidigt som folk mer eller mindre låser in sig och samtidigt gnäller på att föreningar dör and what not.

Menar du att bas morpherna är en defekt? Wildtypes dvs? Scaleless är inget som ska promotas, det är fan sjuk! Står tydligt i förfrågan att det endast gäller bas morpher.

Bas morph??? du menar lokala skillnader eller hypo, ghost, caramell osv osv?
Logga in för att posta i forumet
Sida av 2
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild