Kan du tänka dig att äta insekter?

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 2

19
14
Khan:

Såg detta repotage iförrigår kväll www.youtube.com/watch?v=Acxbx-DUkL4 och började fundera på om jag skulle kunna byta ut traditionella protein källor mot insekter.

Ju mer jag tänkte på det och ju mer jag kollade på näringsinnehåll (mjölmask,zophobas) så finns det ju som människa ingen ursäkt till att inte börja fasa ut det röda köttet till fördel för någon källa som är både hållbar och bättre i omega-3 omega-6 ratio och likaså aminosyra profilen.

Så jag provade till "brunch" idag att käka mjölmask.

Preppade som så.

mjölmasken får ligga i burk utan foder så dom tömmer sitt innehåll. 24 timmar cirkus.

Skölj under rinnande vatten, låt sedan så mycket av vattnet som möjligt droppa av.

skalla och riv en vitlöksklyfta, hacka en bit chilli och pressa lite lime/citron, socker/salt och en skvätt oyster sauce alt soya. blanda i en bunke.

Hetta en wokpanna så den nästan ryker, använd kokosolja eller annan olja som klarar hög värme och är smak neutral.

Ner med mjölmasken i marinaden, sleva up med hålslev och kasta ner i varma oljan! Dom är färdiga 20-30 sek. Ta dom ur oljan och låt dom dra på hushållspapper en stund. Vill du lyxa, skvätter du på lite LITE sesam olja.

Servera som snacks eller med en skål ris för en lite stadigare måltid.

Jag måste säga att så fort man kommer över att det är en mjölmask så är det fasiken inte äckligt!

2,1 miljarder människor äter insekter varjedag, varför börjar inte vi?

Skulle du ha lättare för det om det tex kom i mjölform? Protein bars? annan form?

Entomophagi, är det för dig?

81
154
Pngtaipan:
Har inget emot det alls,
ätit mycket insekter under mina resor i Asien,
är snarare tillgängligheten som är ett problem här

19
14
Khan:

I asien är ju mycket vildfångat, inte orolig för pesticider? kanske upphettningen tar kål på iofs?

Något speciellt recept du vill dela med dig av? :)

har käkat syrsor tidigare, det som förvånar mig mest är smak profilerna. Mjölmask är "nötig" typ svag jordnöt eller något liknande, kanske beror på vad man stoppar i dom iofs.

Upplevde syrsor mer jordiga, svamp smak kanske är närmaste smaken, shiitake typ.

måste beställa gräshoppor och prova, verkar vara lite av en delikatess..... Sjukt det låter. Jag och geckosarna och pacman grodorna kan sitta uppradade och fånga gräshoppor som kvällsnöje framöver.

81
154
Pngtaipan:
Njae getting larvern som exempel var levande i vaxkaka

knappast några mängder med kemikalier där,

19
14
Khan:

Låter vettigt, vågade inte riktigt käka skalbaggar och sådant på mina resor. man ser dom sprutr fältet på morgonen och folk plockar gräshoppor och syrsor på natten.

Tror du entomophagi är nästa stora mat grejj? Satsas åtskilliga miljarder idag på insekter godkända som människoföda.

vet dock inte om Eu har något regelverk än kring hantering och produktion?

81
154
Pngtaipan:
Tror det är bättre för kroppen , för att svara kort

19
14
Khan:

Det kan jag hålla med om, näringsinnehållet är helt outstanding på dom få insekter jag kollat just näringsvärdet för. (framförallt mjölmasken briljerar med sin omega-3/omega-6 ratio)

Vad tror du behövwer göras för att allmänheten ska acceptera insekter som en självklar konkurrent till andra köttprodukter?

11
5
Exy:
Har ätigt torkad och stekt grässhoppa den här en speciel smak men med rätt kryddor eller sås vad man nu gillar så är de jätte goda :3 Torkade myror med sesam frön är så gott det är som att äta en lätt sur karamell! om ni är i göteborg någon gång så gå till Universeum man kan ibland hitta torkade insekter doppade i choklad eller insekter i klubbor n.n

Medlem i GHF
3136
1743
EmanuelKarl:
Khan skrev:
Det kan jag hålla med om, näringsinnehållet är helt outstanding på dom få insekter jag kollat just näringsvärdet för. (framförallt mjölmasken briljerar med sin omega-3/omega-6 ratio)

Vad tror du behövwer göras för att allmänheten ska acceptera insekter som en självklar konkurrent till andra köttprodukter?

Jag tror att det är så att många tycker att det är läsigt för att man ser ben, huvud, ögon m.m. på insekterna, men ingen tycker ju att det är läskigt att äta biffar för att man ser ju inte benen, huvudet, m.m. på biffen. Så mitt tips är att t.ex hacka insekterna på skärbrädan eller något.
Exy skrev:
Har ätigt torkad och stekt grässhoppa den här en speciel smak men med rätt kryddor eller sås vad man nu gillar så är de jätte goda :3 Torkade myror med sesam frön är så gott det är som att äta en lätt sur karamell! om ni är i göteborg någon gång så gå till Universeum man kan ibland hitta torkade insekter doppade i choklad eller insekter i klubbor n.n

Jag bor nära Göteborg och har årskort på universeum, där är det ända stället där jag har ätit insekter och jag tycker att det är gott. PS: jag vet att dom har insekter i klubbor, rostade insekter m.m. men när jag har varit där har dom alldrig serverat chokladdoppade insekter.

5
10
pallinkarva:
Härligt med lite söndags komedi..keep it up :)
Logga in för att posta i forumet
Sida av 2
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild