Hjälp ang värmeplatta och frog eyed gecko

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1

17
2
hoods:
Hej!

Sjukt ny på detta ställe så är väldigt tacksam till er som orkar skriva en liten rad =)

Jag har ett exo terra terrarium hemma på 60x45x60 och sitter och väntar på ett par Teratoscincus roborowskis! Ser fram emot det väldigt mycket. 

Jag har en exo terra heat pad som kommer täcka ungefär halva markytan, aningen mindre. 
Det jag inte tycker att jag lyckas hitta ett bra svar på är how to work the heat pad liksom. Ska den bara vara på under dagen och avstängd under natten? Behöver man köpa till någon form av lampa? Jag har väl ungefär 21 grader här hemma. 20-21 men nu närmar det sig sommaren så då är det problemet ur vägen, men till vintern då, behöver man förstärka med en svag värmelampa som extra under natten så det inte blir för kallt? Well, jag tror ni förstår vad mina frågor handlar om haha =)

Tacksam för er tid

Hjääälp

2966
1648
Hoggaforfan:
Om den ska vara på eller av beror på vilken temperatur det är i burken och vad arten behöver.

Hittade detta care sheet som kanske kan hjälpa lite:
goodlifeherps.weebly.com/frog-eye-gecko-teratoscincus-przewalskii.html

Enligt det ska de ha 27-29C dagtid och minimum 22C nattetid så jag misstänker att din värmekälla behöver vara igång dygnet runt för att sen på dagtid kompletteras med en värmelampa för att sola i.

17
2
hoods:

Hoggaforfan skrev:
Om den ska vara på eller av beror på vilken temperatur det är i burken och vad arten behöver.

Enligt det ska de ha 27-29C dagtid och minimum 22C nattetid så jag misstänker att din värmekälla behöver vara igång dygnet runt för att sen på dagtid kompletteras med en värmelampa för att sola i.

Tack för svaret! Det låter lite olika beroende på vem man frågar inom det här ämnet har jag märkt. 

Du tycker att jag borde ha en värmekälla igång dygnet runt? Kan man reglera styrkan på en värmeplatta då? Har svårt att tänka mig att ödlorna vill ha så varmt hela tiden? Fick ett annat svar där personen tyckte att värmeplatta var onödigt och att det är bättre med en värmelampa då ödlorna kräver 33 grader p åsin varma del under dagarna och att det lättast uppnås med värmelampa och att marklevande ödlor inte bör ha direkt värme underifrån? 

Tack för ditt svar! Bolla gärna lite =))

17
2
hoods:

Hoggaforfan skrev:

Ringde den zoobutik i min stad jag litar mest på. De sa att en solspot och en svag uv till kalla sidan räcker i en lägenhet där det vanligen är runt 21 grader? Alltså ingen värmematta enligt dom. 

Är inte superpåläst om de latinska namnen men tyckte namnet på din länk var en annan typ av ödla? 

Tack!

2966
1648
Hoggaforfan:
hoods skrev:

Ringde den zoobutik i min stad jag litar mest på. De sa att en solspot och en svag uv till kalla sidan räcker i en lägenhet där det vanligen är runt 21 grader? Alltså ingen värmematta enligt dom. 

Är inte superpåläst om de latinska namnen men tyckte namnet på din länk var en annan typ av ödla? 

Tack!

Ah mitt fel. Googlade rätt men missade att care sheetet var fel art.

En lampa räcker ofta men ibland behöver man högre allmänvärme och då är värmekablar eller värmemattor bra.
Du kanske inte behöver det nu men hade du haft 18C hemma så kanske du hade behövt det. Är lite att testa som gäller.
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild