Ödlor till terrarium (170x60x60)

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 2

Administratör
Medlem i SHF, SmHF
2696
2514
anders:
Jag har tänkt att skaffa någon ödle-art till mitt terrarie med måtten 170x60x60. Jag skulle därför vilja ha lite förslag och tips på trevliga ödlor som kan vara ett alternativ.

Ett par av kraven jag har är att det är:
1. Insektsätande.
2. Kräver någorlunda torrt klimat.
3. Tillräckligt liten för att kunna ha mer än 1 i samma terrarie.
4. Gärna ligger framme och syns.

175
228
Rosenlukas:
Timon lepidus, Lacerta trilineata, Lacerta bilineata, Lacerta viridis :) Generellt sett väldigt aktiva, kräver dock dvalning.

Administratör
Medlem i SHF, SmHF
2696
2514
anders:
Rosenlukas skrev:
Timon lepidus, Lacerta trilineata, Lacerta bilineata, Lacerta viridis :) Generellt sett väldigt aktiva, kräver dock dvalning.

De skulle helt klart kunna vara bra alternativ. Blev ganska sugen på sandödlor efter din tråd. Pärlödlor är väl kanske på gränsen till för stora. Jag vet inte hur vanligt det är att de blir över 50cm, men jag vill gärna vara på den säkra sidan samt att det är trevligare med lite mindre ödlor så att de har gott om yta att röra sig på.

Mer förslag!

196
268
NickeJ89:
anders skrev:

De skulle helt klart kunna vara bra alternativ. Blev ganska sugen på sandödlor efter din tråd. Pärlödlor är väl kanske på gränsen till för stora. Jag vet inte hur vanligt det är att de blir över 50cm, men jag vill gärna vara på den säkra sidan samt att det är trevligare med lite mindre ödlor så att de har gott om yta att röra sig på.

Mer förslag!

Scincus scincus - Apotekarskink?

Administratör
Medlem i SHF, SmHF
2696
2514
anders:
NickeJ89 skrev:

Scincus scincus - Apotekarskink?

Jag tycker de är rätt snygga, men jag har fått uppfattningen att de mer eller mindre ligger gömda 99% av tiden.

903
510
Evanjeline:
tropiocolates tripolitanus. Kanske för små men du kan ha väldigt många på den ytan, och de kommer ha gott om plats att röra sig på;>

173
264
ricard:
Jag skulle vilja utmana dig att ge dig i kast med någon av de mindre arterna av varaner. Det finns en del arter som du kan hålla i grupp i den där burken. Om man dessutom delar av i 2-3 "rum", kan det bli riktigt bra. Ett par solplatser är också att rekommendera. Nåväl, spännande projekt! :D

Administratör
Medlem i SHF, SmHF
2696
2514
anders:
ricard skrev:
Jag skulle vilja utmana dig att ge dig i kast med någon av de mindre arterna av varaner. Det finns en del arter som du kan hålla i grupp i den där burken. Om man dessutom delar av i 2-3 "rum", kan det bli riktigt bra. Ett par solplatser är också att rekommendera. Nåväl, spännande projekt! :D

Jag fick ett tips om V.pilbarensis av christian för ett tag sedan och det är väl isåfall den varanarten det lutar åt. Om det nu inte kommer andra bra tips på varanarter? :) Men det jag läst mig till är just att många av de andra mindre arterna är ganska skygga och ligger gömda.

321
444
Daniel_S:
Varför inte en Gallotia stehlini?
Jag förstår inte varför de är så ovanliga i hobbyn, finns någon anledning till det?
Har sett såna för många år sen, tyckte de var helläckra!

Kanske blir lite stora för ditt terrarium dock...

175
228
Rosenlukas:
Daniel_S skrev:
Varför inte en Gallotia stehlini?
Jag förstår inte varför de är så ovanliga i hobbyn, finns någon anledning till det?
Har sett såna för många år sen, tyckte de var helläckra!

Kanske blir lite stora för ditt terrarium dock...

Den mindre (och enligt mig snyggare) varianten Gallotia galloti kan ju även den vara ett alternativ :)
Logga in för att posta i forumet
Sida av 2
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild