Reptilaffärer i Västafrika, någon med erfarenhet?

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1

19
14
Khan:
Någon som pysslat med import av reptiler från afrika? och som kan ge mig lite pointers som jag ska hålla koll på. Import tillstånd från sverige och export tillstånd från landet jag skickar ifrån, så långt är jag med. Som jag förstått det så får man ta med sig 5 djur från ett icke eu land utan några konstigheter, men gäller det även afrika? (Gambia,senegal och guinea bissau, ghana för att vara exakt) dessa 5 djuren, får dom åka som mitt "handbagage" eller? 

Massa frågor och frågetecken, hjälp uppskattas kraftigt. 

Någon som haft med reptil farmen i kartong (gambia) att göra? Tänker hur "tysken" är att ha att göra med affärsmässigt. 

49
51
jsl:
Nja, utan konstigheter vet jag inte. För att få föra in max 5 st gäller att de räknas som sällskapsdjur och ska då uppfylla nedanstående kriterier. Reglerna gäller alla länder. Jag tror inte det är tillåtet att ha djuren som handbagage men det bestämmer egentligen varje flygbolag. Generellt är bara hundar och katter tillåtet i sverige så där blir det stopp i alla fall.

Djur som inte ska säljas eller byta ägare när de förts in i Sverige
Djur som reser med ägaren eller ägarens ombud
Djur som inte transporteras som fraktgods med eller utan ägare eller ägarens ombud.

1244
472
leedragon:

Khan skrev:
Någon som pysslat med import av reptiler från afrika? och som kan ge mig lite pointers som jag ska hålla koll på. Import tillstånd från sverige och export tillstånd från landet jag skickar ifrån, så långt är jag med. Som jag förstått det så får man ta med sig 5 djur från ett icke eu land utan några konstigheter, men gäller det även afrika? (Gambia,senegal och guinea bissau, ghana för att vara exakt) dessa 5 djuren, får dom åka som mitt "handbagage" eller? 

Massa frågor och frågetecken, hjälp uppskattas kraftigt. 

Någon som haft med reptil farmen i kartong (gambia) att göra? Tänker hur "tysken" är att ha att göra med affärsmässigt. 

Fem djur gäller för länder inom EU, inte utanför. Vildfångat är det alltid förbud mot i Sverige.

19
14
Khan:
Ringde jordbruksverket angående detta och ska bli kontaktad av cites-enheten. Problemet verkar vara att cites, IATA och transport bolag ser olika på det här med godkänd packning av djur och jag kasta in en skruvboll när jag sa att jag kommer vara med under hela resan. Gjorde det 14 resor snurrigare. 

Och jag har inte pratat om några vildfångade djur här. Och farm var nog fel ordval också. 

19
14
Khan:
leedragon skrev:

Fem djur gäller för länder inom EU, inte utanför. Vildfångat är det alltid förbud mot i Sverige..

5 djur gäller hela världen vad jag förstod så länge dom inte byter ägare i Sverige. Husdjur dvs. Detta är inga vildfångade djur. Fel färg för det, hahaha :)

Administratör
Medlem i SmHF
327
331
azeam:
Khan skrev:

5 djur gäller hela världen vad jag förstod så länge dom inte byter ägare i sverige. Husdjur dvs. Detta är inga vildfångade djur. Fel färg för det, hahaha :)

Vem föder upp reptiler i Guinea-Bissau?

49
51
jsl:
Handlar det om CITES-djur så tror jag det är besvärligare då det är utanför EU men är inte helt säker på vad som gäller just sällskapsdjur. När det gäller handelsdjur så krävs både import och exporttillstånd (CITES). Handläggningstiden för detta är oftast lång. Beroende på olika länder. Bara importtillståndet i Sverige tar 30dagar under bra betingelser. Jag har fått väånta 45 dagar. Sen kan det vara lika lång väntetid på tillstånd i avsändarlandet. Så det gäller att vara ute i god tid.

Bästa sättet är att som du gjort kontakta Jordbruksverket. De ändrar ibland småsaker kring hanteringen av importer så det är bäst att få det i klartext direkt från dem.

1244
472
leedragon:

Khan skrev:

5 djur gäller hela världen vad jag förstod så länge dom inte byter ägare i Sverige. Husdjur dvs. Detta är inga vildfångade djur. Fel färg för det, hahaha :)

om det inte har ändrat lagen de senaste 5 år så är femdjur gräns innom EU, men ring gärna och kolla med dem

Logga in för att posta i forumet
Sida av 1
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild