Fuktspärr....

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 2

Medlem i GHF
236
384
jontenation:
tja!

jag ska bygga några burkar med formplywood. det ska vara regnskogsterrarier.

har läst igenom många trådar med val av färg och jag blir inte riktigt klok på de :)

jag vill ha ett tips på ett bra och ekonomiskt alternativ.

tack på förhand 

jonatan

173
255
Akesson:
Allt handlar ju om mängden fukt du tänker tillföra.
Har sett folk bygga med träskrivor där det både finns stående och rinnande vatten i buren.
Det handlar som sagt om upplägget, allt ifrån ordentligt lackade ytor till andvändande av damdukar...

Mvh

Medlem i GHF
236
384
jontenation:
Akesson skrev:
Allt handlar ju om mängden fukt du tänker tillföra.
Har sett folk bygga med träskrivor där det både finns stående och rinnande vatten i buren.
Det handlar som sagt om upplägget, allt ifrån ordentligt lackade ytor till andvändande av damdukar...

Mvh

Hej. Inget rinnande vatten nej. Kommer sprejja dagligen. Ska ju tåla att man håller ca 60-95% luftfuktighet.

Jonatan

Medlem i GHF
236
384
jontenation:
??

2966
1648
Hoggaforfan:
Vad ska du måla? Ytan på formplywood är inte lämplig för målning även om man kan sandpappra ner ytan och sen måla.

Medlem i GHF
236
384
jontenation:
Hoggaforfan skrev:
Vad ska du måla? Ytan på formplywood är inte lämplig för målning även om man kan sandpappra ner ytan och sen måla.

Jasså? Skulle ju velat ha burkarna hel svarta.fäster inte färgen?

Medlem i GHF
236
384
jontenation:
Alltså svart både in och utvändigt.

2966
1648
Hoggaforfan:
volbeat skrev:

Jasså? Skulle ju velat ha burkarna hel svarta.fäster inte färgen?

Formplywood är till för cementgjutformar egentligen och då vill man inte att det ska fastna i cementen.
Det finns svart formplywood men den är inte särskilt vanlig.

Alternativ är ju då OSB och sen måla det. Jag hade tagit dammduk i bottnen där bottenmaterialet ligger för där hålls fukten kvar medans luftfuktighet inte är speciellt problematiskt.

125
183
Redfoottortoise:
volbeat skrev:
tja!

jag ska bygga några burkar med formplywood. det ska vara regnskogsterrarier.

har läst igenom många trådar med val av färg och jag blir inte riktigt klok på de :)

jag vill ha ett tips på ett bra och ekonomiskt alternativ.

tack på förhand 

jonatan

Använd Ardex hela fuktspärrsprogram (primer, "gummimassa", fiberduk m.m) om du är ute efter kvalitet !

173
255
Akesson:
Ardex är bra men relativt dyrt jämfört med 0,8 dammduk...
Måla formplyfa kan du göra men rugga upp ytan lite med ett sandpapper. Vill du vara riktigt säker så rugga upp ytan, styk en bra grundfärg o måla sedan på det.
Lycka till
Logga in för att posta i forumet
Sida av 2
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild