Brumera nu!?

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1

8
1
Storpotaten:
Hej,

Vår dvärgskäggagam är ca 7-8 månader gammal. Vi fick honom (en ren gissning att det är en han) vid jul och det är vår första ödla. Jag skulle beskriva honom som en rätt så stillsam ödla men han har verkat må bra och har ätit bra (dock uteslutande syrsor) och ömsat ett par gånger. 

Den senaste tiden har han legat allt längre stunder i sin grotta, och har nästan inte ätit något. Igår och idag har han inte kommit upp alls och ligger med slutna ögon hela tiden. Jag har kollat att han lever, men vi känner oss lite oroliga. Brummerar de verkligen i april, och klarar han sig verkligen flera dagar utan både mat och vatten? Vad ska jag göra?

I grottan där han ligger är det ca 28 grader varmt.

1159
626
Temla:
Själv har jag aldrig varit med om att skäggisar dvalar på våren, men det kanske förekommer.

Bor den ensam? Vad har du för temperaturer i terrariet? Har du tillräckligt med ljus? Hur sitter UV lampan (det får inte ligga glas emellan lampan och ödlan samt de grövre stansade plåtgallren hindrar också UV strålarna rätt mycket. Hur gammal är UV lampan och vilken typ är det? 

För övrigt klarar den sig rätt länge utan mat och vatten förutsatt att den är frisk för övrigt. De kan ju dvala flera månader utan problem. :)

8
1
Storpotaten:
Temla skrev:
Själv har jag aldrig varit med om att skäggisar dvalar på våren, men det kanske förekommer.

Bor den ensam? Vad har du för temperaturer i terrariet? Har du tillräckligt med ljus? Hur sitter UV lampan (det får inte ligga glas emellan lampan och ödlan samt de grövre stansade plåtgallren hindrar också UV strålarna rätt mycket. Hur gammal är UV lampan och vilken typ är det? 

För övrigt klarar den sig rätt länge utan mat och vatten förutsatt att den är frisk för övrigt. De kan ju dvala flera månader utan problem. :)

Den bor ensam och har ett terrarie på 80x40. I det har vi ca 30 på varma sidan, och närmre 40 på solplatsen. Jag inser att vi förmodligen har lite för dåligt ljus även om den sitter i själva terrariet... Vad rekommenderar du till den storlek på terrarie som vi har?

Dum fråga kanske, men gör man något med ödlan medan den dvalar? Eller ska den få ligga och sova djupt och ostört?

1159
626
Temla:
Du glömde skriva tempen på den svala sidan. Upprepar - vad har du för typ av UV lampa och hur gammal är den? Hur långt är det mellan ödlan och UV lampan? 

Vad gäller ljus (alltså dagljuslampor) kan man aldrig få för mycket till en skäggagam. Vanliga dagljusrör är bra och de behöver inte sitta inuti terrariet heller. 

När den somnat in ordentligt (dvalar) kan man släcka ned helt i terrariet. Men... tycker fortfarande att det är helt fel årstid för en skäggagam att dvala. Tycker du ska ha ljuset tänt och se vad som händer. Har du timer så ljuset tänds och släcks samma tider varje dag?

Hur ofta matar du den? Är fodret gutloadat? Pudrar du maten med kalk varje matning och övriga mineraler/vitaminer ibland? Får den i sig vätska? Äter den sallad?

Lägg gärna upp bilder på terrariet och ödlan. Brukar vara lite lättare att få hjälp då. 

8
1
Storpotaten:
Temla skrev:
Du glömde skriva tempen på den svala sidan. Upprepar - vad har du för typ av UV lampa och hur gammal är den? Hur långt är det mellan ödlan och UV lampan? 

Vad gäller ljus (alltså dagljuslampor) kan man aldrig få för mycket till en skäggagam. Vanliga dagljusrör är bra och de behöver inte sitta inuti terrariet heller. 

När den somnat in ordentligt (dvalar) kan man släcka ned helt i terrariet. Men... tycker fortfarande att det är helt fel årstid för en skäggagam att dvala. Tycker du ska ha ljuset tänt och se vad som händer. Har du timer så ljuset tänds och släcks samma tider varje dag?

Hur ofta matar du den? Är fodret gutloadat? Pudrar du maten med kalk varje matning och övriga mineraler/vitaminer ibland? Får den i sig vätska? Äter den sallad?

Lägg gärna upp bilder på terrariet och ödlan. Brukar vara lite lättare att få hjälp då. 

Temla skrev:

Tempen på svala sidan är 26-27 och belysningen är "Rep Tech UV mercury vapor lamp 80w" samt en ljusramp (led?) som ligger ovanpå gallret. Det ser dock inte allt för ljust ut, så jag tror att vi ska köpa nya lampor. Explicita tips mottages tacksamt baserat på vår terrariestorlek. Apropå det - hur länge kan han ha detta terrariet? Kanske vi behöver köpa ett större redan nu? Å andra sidan går han aldrig till den svala sidan, så han utnyttjar knappt hälften av terrariet... :/ och som dvärgskäggagam så blir han ju inte så stor.
Vi har tänt och släckt ljuset själva så det har nog blivit lite olika tider varje dag... Han får mat varje dag och äter oftast. Dock inte sallad trots att vi har envisats varje dag. Jag upplever att han inte dricker alls ur sin skål, utan bara genom att jag sätter en droppe på nosen upprepade gånger. Jag vet inte vad gutloadat foder betyder, men vi pudrar syrsorna varje dag. Pudret innehållet kalk och vitaminer.  
Just nu är det släckt i terrariet, men jag kan lägga upp en bild imorgon.

Stort tack för all hjälp!

1159
626
Temla:
Storpotaten skrev:

Tempen på svala sidan är 26-27 och belysningen är "Rep Tech UV mercury vapor lamp 80w" samt en ljusramp (led?) som ligger ovanpå gallret. Det ser dock inte allt för ljust ut, så jag tror att vi ska köpa nya lampor. Explicita tips mottages tacksamt baserat på vår terrariestorlek. Apropå det - hur länge kan han ha detta terrariet? Kanske vi behöver köpa ett större redan nu? Å andra sidan går han aldrig till den svala sidan, så han utnyttjar knappt hälften av terrariet... :/ och som dvärgskäggagam så blir han ju inte så stor.
Vi har tänt och släckt ljuset själva så det har nog blivit lite olika tider varje dag... Han får mat varje dag och äter oftast. Dock inte sallad trots att vi har envisats varje dag. Jag upplever att han inte dricker alls ur sin skål, utan bara genom att jag sätter en droppe på nosen upprepade gånger. Jag vet inte vad gutloadat foder betyder, men vi pudrar syrsorna varje dag. Pudret innehållet kalk och vitaminer.  
Just nu är det släckt i terrariet, men jag kan lägga upp en bild imorgon.

Stort tack för all hjälp!

Det är lite för varmt på svala sidan. Bör ner några grader till typ 22-24 grader om du kan. Ju mindre terrarium man har destu svårare att få en bred temperaturskillnad. 

Du måste ha timer på ljuset. Att tända och släcka olika tider är mycket stressande för djuret. Ljuset ska ju efterlikna deras naturliga miljö och solen går inte upp och ned olika tider varje dag. 

Att "gutloada" fodret betyder att foderinsekterna måste ha näringsrik mat innan de matas till ödlan. Det är viktigt om ödlan ska få i sig tillräcklig näring. 

Du ska inte pudra med vitaminer varje dag. Det är direkt farligt att överdosera sådana preparat.
KALK (alltså ren kalk utan fosfor och annnat) - varje dag
VITAMINER ca 1 gång i veckan till juveniler och ca 1 gång varannan vecka till vuxna. 

Vad gäller storleken på terrariet kan du kontrollera vad Jordbruksverket rekommenderar beroende på ödlans storlek (L80).
www.terrariedjur.se/?page=info&sub=terrarium&tsub=l80

Bra att du får den att dricka genom att droppa vatten på nosen. Det brukar nästan alltid fungera - så gör jag också med skäggisar som inte vill dricka. :) Ett annat trick är att hålla en vattenskål framför dem och "skvalpa runt" vattnet i skålen med ett finger. De triggas att dricka när de ser vattnet röra sig. Eller kombinera båda sakerna, vattenskål framför nosen, skvalpa, plus doppa ett finger i vattnet och låta det droppa på nosen. Då brukar de börja att först slicka i sig det som ringer på nosen, sedan böja huvudet och börja dricka ur skålen.  

Logga in för att posta i forumet
Sida av 1
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild