Storpotaten skrev:
Tempen på svala sidan är 26-27 och belysningen är "Rep Tech UV mercury vapor lamp 80w" samt en ljusramp (led?) som ligger ovanpå gallret. Det ser dock inte allt för ljust ut, så jag tror att vi ska köpa nya lampor. Explicita tips mottages tacksamt baserat på vår terrariestorlek. Apropå det - hur länge kan han ha detta terrariet? Kanske vi behöver köpa ett större redan nu? Å andra sidan går han aldrig till den svala sidan, så han utnyttjar knappt hälften av terrariet... :/ och som dvärgskäggagam så blir han ju inte så stor.
Vi har tänt och släckt ljuset själva så det har nog blivit lite olika tider varje dag... Han får mat varje dag och äter oftast. Dock inte sallad trots att vi har envisats varje dag. Jag upplever att han inte dricker alls ur sin skål, utan bara genom att jag sätter en droppe på nosen upprepade gånger. Jag vet inte vad gutloadat foder betyder, men vi pudrar syrsorna varje dag. Pudret innehållet kalk och vitaminer.
Just nu är det släckt i terrariet, men jag kan lägga upp en bild imorgon.
Stort tack för all hjälp!
Det är lite för varmt på svala sidan. Bör ner några grader till typ 22-24 grader om du kan. Ju mindre terrarium man har destu svårare att få en bred temperaturskillnad.
Du måste ha timer på ljuset. Att tända och släcka olika tider är mycket stressande för djuret. Ljuset ska ju efterlikna deras naturliga miljö och solen går inte upp och ned olika tider varje dag.
Att "gutloada" fodret betyder att foderinsekterna måste ha näringsrik mat innan de matas till ödlan. Det är viktigt om ödlan ska få i sig tillräcklig näring.
Du ska inte pudra med vitaminer varje dag. Det är direkt farligt att överdosera sådana preparat.
KALK (alltså ren kalk utan fosfor och annnat) - varje dag
VITAMINER ca 1 gång i veckan till juveniler och ca 1 gång varannan vecka till vuxna.
Vad gäller storleken på terrariet kan du kontrollera vad Jordbruksverket rekommenderar beroende på ödlans storlek (L80).
www.terrariedjur.se/?page=info&sub=terrarium&tsub=l80Bra att du får den att dricka genom att droppa vatten på nosen. Det brukar nästan alltid fungera - så gör jag också med skäggisar som inte vill dricka. :) Ett annat trick är att hålla en vattenskål framför dem och "skvalpa runt" vattnet i skålen med ett finger. De triggas att dricka när de ser vattnet röra sig. Eller kombinera båda sakerna, vattenskål framför nosen, skvalpa, plus doppa ett finger i vattnet och låta det droppa på nosen. Då brukar de börja att först slicka i sig det som ringer på nosen, sedan böja huvudet och börja dricka ur skålen.