Matglad dvärgskäggagam!

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1

12
2
Loppan12:
Jag har en dvärgskäggagam, Dino, som är några månader ( ca. 20 cm ). Dino gillar inte grönsaker något vidare, kan ta en tugga på salladen ibland. Vad han däremot älskar är dubia! Han kan äta hur många som helst...nu undrar jag om det kan bli för mycket? Känner de själva när de är mätta eller måste man styra det åt dem? Finns det någon liknande mat som mättar bättre än dubia?

Tacksam för svar! 

1275
1725
Falk:
Nu är jag inte kunnig på Pogona spp. men som små är det mest insekter som gäller för att efter juvenilt stadie äta mer grönt.

173
59
mrvikke:
lyckades ge min dvärgskäggagam för många en gång. Han spydde upp dom på natten och efter dess har det aldrig hänt igen, tror dom lär sig av sinna misstag

1159
626
Temla:
Enligt min erfarenhet brukar juveniler äta tills dom blir mätta och sedan sluta själv. Men jag har också varit med om att dom ätit för mycket och sedan kräkts upp. 

Matar du varje dag som man ska göra med juveniler? Har en tanke om att om man matar mer sällan så är chansen större att dom "hetsäter" för mycket när dom äntligen får mat. Bara en teori dock.

Dubia är det bästa basfodret. Varva med syrsor ibland.  Se till att fodret är gutloadat ordentligt innan du ger det till ödlan bara så de innehåller bästa möjliga näring. 

Dom äter inte mycket grönsaker när dom är små men det är smart att ställa in i allafall för dels kan dom äta när du inte ser och dels så vänjer man dom vid att äta grönt. Grönsaker är ju också ett bra sätt att få i dom vätska. 

12
2
Loppan12:
Temla skrev:
Enligt min erfarenhet brukar juveniler äta tills dom blir mätta och sedan sluta själv. Men jag har också varit med om att dom ätit för mycket och sedan kräkts upp. 

Matar du varje dag som man ska göra med juveniler? Har en tanke om att om man matar mer sällan så är chansen större att dom "hetsäter" för mycket när dom äntligen får mat. Bara en teori dock.

Dubia är det bästa basfodret. Varva med syrsor ibland.  Se till att fodret är gutloadat ordentligt innan du ger det till ödlan bara så de innehåller bästa möjliga näring. 

Dom äter inte mycket grönsaker när dom är små men det är smart att ställa in i allafall för dels kan dom äta när du inte ser och dels så vänjer man dom vid att äta grönt. Grönsaker är ju också ett bra sätt att få i dom vätska. 

Tack snälla ni för kloka svar! Jag fortsätter att servera dubia till min matglad lille Dino :)

8
1
Annikabn:
Jag har två dvärgskäggagamer. Den ena älskar sallad, glufsar i sig ruccola och maskrosblad mm med stor aptit. Den andra tar ett blad då och då. Om den verkligen är hungrig och inga dubias erbjuds. Så jag tror att individer helt enkelt har lite olika smak. 
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild