Liten varan

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 2

31
4
likesmile:
Hej, jag skulle vilja ha en varan! jag har haft ormar i några år nu men aldrig ödla, finns det någon som får plast i ett 170x60x60? hat kollat lite på varanus storri men hur agresiva är dem kan dem hanteras utan skador på någon?

Medlem i SkHF
368
438
AlexGustavsson:
likesmile skrev:
Hej, jag skulle vilja ha en varan! jag har haft ormar i några år nu men aldrig ödla, finns det någon som får plast i ett 170x60x60? hat kollat lite på varanus storri men hur agresiva är dem kan dem hanteras utan skador på någon?

Det låter på tok för litet för varan, en lättare ärt är taggsvansvaran, men om du inte har erfarenhet av ödlor så skulle jag inte direkt rekommendera varan! Me nsålänge du kan avsätta 2 kvm så kan de fungera! Men att leta efter art efter befintligt terrium är oftast ingen bra eller seriös metod att använda sig av! Hitta en art du är intresserad av och anpassa terrarie och skötesl efter det! Stäppvaran och taggsvans är de som kan vara bäst att starta med! 

417
249
KANDARBA:
likesmile skrev:

Men den kräver värme precis som agamerna, som näms i den andra tråden du har. 

456
202
isdrake:
AlexGustavsson skrev:

Det låter på tok för litet för varan, en lättare ärt är taggsvansvaran, men om du inte har erfarenhet av ödlor så skulle jag inte direkt rekommendera varan! Me nsålänge du kan avsätta 2 kvm så kan de fungera! Men att leta efter art efter befintligt terrium är oftast ingen bra eller seriös metod att använda sig av! Hitta en art du är intresserad av och anpassa terrarie och skötesl efter det! Stäppvaran och taggsvans är de som kan vara bäst att starta med! 

Varför behöver en varan på 35 cm 2 kvm? Och på vilket sätt är taggsvansvaranen lättare?

Jag tycker terrariumet låter lagom. 

31
4
likesmile:
isdrake skrev:

Varför behöver en varan på 35 cm 2 kvm? Och på vilket sätt är taggsvansvaranen lättare?

du verkar veta vad du håller på med (har sätt dina andra threads) är varaner hanterbara eller behöver man handskar och typ ormkrokar. jag har sett folk som säger att varaner är supersnälla och dem som säger att dem kommer från helvetet vilken lutar det mest mot?

Administratör
Medlem i SHF
273
291
SvitjodsReptiler:
isdrake skrev:

Jag tycker terrariumet låter lagom. [/quot[quote=isdrake]

ingen har sagt att en varan på 35cm behöver 2kvm...

31
4
likesmile:
SwedishSnakeMaffia skrev:

ingen har sagt att en varan på 35cm behöver 2kvm...

alex gustavson skrev det men jag tror inte att han kollade på hur lång varanen är

Administratör
Medlem i SHF
273
291
SvitjodsReptiler:
likesmile skrev:

alex gustavson skrev det men jag tror inte att han kollade på hur lång varanen är

Det står att han rekomenderar en taggsvansvaran om man kan ge den 2kvm, men jag ser ingenting om en 35cm varan...

456
202
isdrake:

TS nämner själv V. Storri och AlexGustavsson påstår att 170x60cm (drygt 1 kvm) är aldeles för litet. Jag tolkar det som att han tycker de bör ha 2 kvm?

Men ja, han kanske menar till taggsvansvaranerna då. Men om en taggsvansvaran kan bo på 2kvm förstår jag inte varför 1 kvm är för litet för en så pass liten ödla. 

456
202
isdrake:

likesmile skrev:

du verkar veta vad du håller på med (har sätt dina andra threads) är varaner hanterbara eller behöver man handskar och typ ormkrokar. jag har sett folk som säger att varaner är supersnälla och dem som säger att dem kommer från helvetet vilken lutar det mest mot?

Det skiljer sig mellan arter. Många arter är snälla men vissa kan ha humör. Handskar behöver man nog bara till dom större arterna eller trädvaranerna. Jag hade prasinus förut och de må vara små men deras klor är så vassa att de river sönder huden bara om de går över armen. XD Så till dem brukade jag ha handskar, haha. Men de var inte alls aggressiva, tvärt om.

Till en storri behöver du absolut inte handskar.  

Logga in för att posta i forumet
Sida av 2
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild