Nybörjarödla

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1

31
4
likesmile:
jag letar efter en ödla som får plats i ett 170x60x60 terrarium det ska gärna vara en någurlunda trevlig och lättskött ödla eftersom jag inte har någon erfarenhet!
PS gärna någon runt 30-50 centimeter 

504
396
Crippa:
Dabbagamer är riktigt snygga, trevliga och lättskötta :) och passar utmärkt i ett 170x60x60

31
4
likesmile:
är dem snälla (kunde inte hitta dem i skötseltipset) och relativt lättskötta? dem är fina, men finns det andra alternativ eftersom dem kräver väldigt hög värme

Medlem i SHF
4046
5096
Jonas_:

likesmile skrev:
är dem snälla (kunde inte hitta dem i skötseltipset) och relativt lättskötta? dem är fina, men finns det andra alternativ eftersom dem kräver väldigt hög värme

Dom allra flesta ödlor kräver extra värme :) Att skapa varmt i ett terrarium är superenkelt! Svårare att kyla luften. Matsmältningen hos reptiler kräver en viss temp värme, beroende på art och släkte. Men ytters få som kan gå utan tillsatt värme, kolla isf på ödlor från Europa. Ögonfransgeckos kan hållas relativt "kallt" med en temp runt 25 grader + en hotspot. 

Har du läst alla skötselråd på sidan? När du läst dom ett par gånger kanske du hittar nåt du finner intressant. Det är jätteviktigt att man väljer något man är intresserad av och inte bara köper en art som många rekommenderar som "nybörjarödla", för både djurets och din skull då många reptiler blir rätt många år. 

504
396
Crippa:
Det charmiga med dabbagamer är att de är väldigt aktiva och på sommaren så är det bara att plocka grönt utifrån :) varför skulle värme vara ett problem? Bara att köpa rätt grejer, delvis en bra uva/uvb lampa som de flesta dagslevande reptiler bör ha!

31
4
likesmile:
Crippa skrev:
Det charmiga med dabbagamer är att de är väldigt aktiva och på sommaren så är det bara att plocka grönt utifrån :) varför skulle värme vara ett problem? Bara att köpa rätt grejer, delvis en bra uva/uvb lampa som de flesta dagslevande reptiler bör ha!

jag läste att dem behöver 50 grader och tänkte att de drog supermycket ström men nu har jag läst på lite mer och de läter som trevliga ödlor

504
396
Crippa:
Så mycket mer blir det inte i elräkning :) om det var det du tänkte på? har haft hela vardagsrummet med reptiler utan att märka något på el-räkningen!

31
4
likesmile:
Crippa skrev:
Så mycket mer blir det inte i elräkning :) om det var det du tänkte på? har haft hela vardagsrummet med reptiler utan att märka något på el-räkningen!

hahahah nej men jag har har aldrig haf något på 50 grader och lampan var lite dålig, den hade ett max på 40 grader så jag var orolig av hur mycket en ny lampa skulle dra i strömm
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild