Bra varanart för nybörjare

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 2

11
5
Exy:
Tja alla!
Min vän hade tänkt börja med reptiler vilker är ju roligt. Men hon ville ha en varan stor eller liten spelade ingen roll för henne. Jag som aldrig har haft varan förut och vet inte om det finns några bra nybörjar varaner. Vet bara att de flesta har ett hemskt humör och kräver en hel del utrymme. Har försökt att vissa henne mer lämpliga ödlor för en som är ny men hon vill ända veta om det finns

2052
780
psyjoh:
Exy skrev:
Tja alla!
Min vän hade tänkt börja med reptiler vilker är ju roligt. Men hon ville ha en varan stor eller liten spelade ingen roll för henne. Jag som aldrig har haft varan förut och vet inte om det finns några bra nybörjar varaner. Vet bara att de flesta har ett hemskt humör och kräver en hel del utrymme. Har försökt att vissa henne mer lämpliga ödlor för en som är ny men hon vill ända veta om det finns

Bara säg att det inte finns att få tag på i sverige så är problemet löst hehe ;)

Nä skämtåsido. Ackiesar, taggsvansvaraner, är oftast lugna i humöret och inte svårare att sköta än en skäggagam eller liknande. Så länge man läser på och utvidgar sin kunskap så ska det gå bra. Är hon helt ny inom detta så borde stora varaner vara uteslutet. Finns en väldigt bra tråd om detta här på sidan just om stora varaner. 

417
249
KANDARBA:
Om man vill ha en specifik art så kör på den arten eller sortens ödla. 

Exempelvis. 
Man vill ha en kamelont. Så köp det. Köper man något annat så kommer man inte kanske tycka det är så kul och tröttnar, 
då är det inte heller så kul alltid för sitt djur om den nu faller i lite glömska. Så man ska ha det djur som intreserar en själv. 
Det kan även alltid vara bra att lyssna på andra. 

Men varaner är inte alltid lika snälla som andra arter. Och kräver både utrymme och man bör ha lite vana. Men det är alltid första gången för alla nån gång så är det bara. 

97
177
sammemoya:

Stäppvaraner är ju ganska så bra börjar varan, dem får ju lite size visserligen.. men är det ett problem finns det ju mängder av dvärgvaraner :) 

Taggsvansvaran är ju annars ett toppenval för nybörjare.

Administratör
Medlem i SHF, SmHF
2696
2514
anders:

Taggsvansvaran är lätta att få tag på och är ganska tåliga. De behöver dock ganska mycket utrymme (1,8kvm).

Det finns mindre arter, men då brukar prislappen gå upp ordentligt och dvärgarter är i regel betydligt skyggare.

2052
780
psyjoh:
KANDARBA skrev:
Om man vill ha en specifik art så kör på den arten eller sortens ödla. 

Exempelvis. 
Man vill ha en kamelont. Så köp det. Köper man något annat så kommer man inte kanske tycka det är så kul och tröttnar, 
då är det inte heller så kul alltid för sitt djur om den nu faller i lite glömska. Så man ska ha det djur som intreserar en själv. 
Det kan även alltid vara bra att lyssna på andra. 

Men varaner är inte alltid lika snälla som andra arter. Och kräver både utrymme och man bör ha lite vana. Men det är alltid första gången för alla nån gång så är det bara. 

Att rekommendera en större art till en helt oerfaren fast att ngn är den första är jara dumt. Ska man ha en större varan som kräver rejält med storlek och "tygling/rätt hantering" så måste man ha vana från andra arter tidigare. Man ska veta vad man ger sig in på.

Annars är smaragdvaraner väldigt fina. 

417
249
KANDARBA:
Rekomenderade gjorde jag aldrig jag skrev att det man vill ha bör man skaffa sig. Om du vill ha en skäggagam så köper du inte en leopardgecko. vrf bör man inte. jo för det du vill ha kommer du ha intresset för. även om den andra arten är intresant så komme den inte vara lika intresant för det är egentligen inte den du ville ha. 

Detta vart bara ett exempel och ja jag vet att arterna skiljer sig åt, åde utseende och beteende. Men jag tror du förstår poängen. Att man skaffar det som intreserar en annan så kommer allt att svalna och intresset kommer förmodligen även dala. Och det drabbar även reptilen man köpt. 

Det är ju inte heller precis en giftorm man köper för det är stor skillnad. Varanen bits, piskar etc. 
Detta gör dom när dom även är små o osäkra. dock bits dom en aning hårdare antar jag när dom blivit stora. Min har inte bitit mig en andaste gång ännu, Men man vet aldrig lika. Bara en väns mindre varan. Kändes som en Jamen kamelont då ungefär tykte jag. Men dom lugnar sig och det gäller även då att handskas med den om man vill få det hanterbar. För gör man inte det då så kommer den faktiskt inte bli så lätt att ha med att göra. 

Men vi delar inte åsikt angående detta ämne vilken art man bör ha. Då vi ser det på olika sätt.
Jag själv skulle köpt mig det som intreserar mig och inget annat. 

Hälsningar Anton

504
396
Crippa:
Du får be henne googla på stäppvaran, jag själv tycker stäppvaranen är riktigt vacker och oftast en trevlig ödla. Det man ska tänka på är väl att den äter en hel del insekter så man bör inte ha någon fobi för största delen av stäppvaranens kost bör vara insekter, sniglar osv många matar med en massa kyckling/möss men det är inte bra för dom, de har lätt för sig att bli överviktiga eftersom de är så mataggressiva! Har hon till ex fastnat för en stäppvaran tycker jag att hon ska satsa på en men som ovanstående skrev så tar de rätt så stor plats men allt går att lösa om man bara vill ;)

456
202
isdrake:

Vilken storlek på terrarium har du tänkt dig? Och spelar det någon roll om det är torrt eller blött terrarium? Varaner behöver verkligen inte ha humör, det skiljer sig mycket från art till art. Många varaner är lättskötta, taggsvansvaranen som redan är nämnd är ju en klassiker men närmare 2 kvm är kanske inget vem som helst är pepp på. Finns flera minde arter som har i prinip samma skötsel som taggisen. :) 

Administratör
Medlem i SHF, SmHF
2696
2514
anders:
KANDARBA skrev:
Det är ju inte heller precis en giftorm man köper för det är stor skillnad.

Jag håller med dig om att man bör försöka satsa på den arten man är intresserad av. När det dock kommer till större varanarter så krävs det vana, precis som det gör när man skaffar giftorm. Ett bett av en stor varan kan i vissa fall vara värre än ett bett ifrån en giftorm.

Ricard Hulteke har skrivit en bra tråd med ett par tankeställare till folk som vill skaffa större varaner som kan vara värt att läsa här: www.terrariedjur.se/?page=forum&thread=926

Nu kanske det ändå hör till ovanligheterna att en person som aldrig haft reptiler tidigare får för sig att skaffa en nilvaran(eller liknande), men tycker ändå det kan vara värt att poängtera att såpass stora ödlor inte är något bra alternativ.
Logga in för att posta i forumet
Sida av 2
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild