Dödsorsak?

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 2

2052
780
psyjoh:
KANDARBA skrev:
www.terrariedjur.se/?page=forum&thread=5433

Här hittar du info om värme från lampa etc. Det har talats rikligt för några dagar sedan angående denna kamelonten. 

Det vart allt för mig 
// Anton

Ok. 
Missade att det var samma. 

I vilket fall som är det beklagligt. 

309
38
reptilicus_:
Efter att ha plockat ut & kollat i "vattenskålen" så kan jag säga att det med mycket stor sannolihet berodde på den.
Kameleonten hade "gjort ifrån sig" en hel del i skålen, & då den stod i lite skymundan (& att jag själv aldrig sett den göra sina behov på den) så lade jag aldrig märke till det.
Den måste ha lapat i sig förorenad kondens/vattendroppar som fick det att till sist insjukna.
En tabbe som jag nu tagit lärdom av iaf 

1159
626
Temla:
leedragon skrev:

kameleonter särskilt begarter är känsliga mot bakteriangrepp, vattensamlingar är det perfekta platsen för de att bosätta sig. rinnande vatten som vattenfall stimulerar de att skita just på dem.

jacksonii och andra trioceros och bradypodoum är benägna till temporal gland infektioner och det gör att de är känsliga till sånt där.

stillastående vatten ( och vattenfall) är en av de saker som man bör lära sig att undvika från början och bör finnas på alla sköttelseråd när man först lär sig om kameleonter tillsammans med att de behöver uvb att man ska vara väldig sparsamt med 3d att terrarium bör ha en helnäts tak och frontventilation, och gutloadning.

Ok.. tack för svar. Var som jag trodde då. 

6
0
johnockelbo:

Hur är det med bromelior hos kameleonter? De skapar ju också små vattensamlingar.

/John

240
183
Mickee:
johnockelbo skrev:
Hur är det med bromelior hos kameleonter? De skapar ju också små vattensamlingar.

/John

Tillfälligt, torkar upp emellanåt, men skits det i bromelian så...
Vattenfall (inte till kamelont) måste rengöras å byta ut allt vatten ofta.
Likaså burk/skål till dimmer, inte bara fylla på vatten utan rengöring av kärlet oxså.
Annars stor risk att du sprider elaka bakterier till hela terrariumet med dimman.

6
0
johnockelbo:
Mickee skrev:

Tillfälligt, torkar upp emellanåt, men skits det i bromelian så...
Vattenfall (inte till kamelont) måste rengöras å byta ut allt vatten ofta.
Likaså burk/skål till dimmer, inte bara fylla på vatten utan rengöring av kärlet oxså.
Annars stor risk att du sprider elaka bakterier till hela terrariumet med dimman.

Även om man har en dimmer som inte står i terrariumet? 

309
38
reptilicus_:
Alltid bra att ha en fläkt som tar in frisk luft också

240
183
Mickee:
johnockelbo skrev:

Även om man har en dimmer som inte står i terrariumet? 

Ja det blir fort bakteriebeläggning i behållaren, på vissa dimmaskiner kommer man bara åt med flaskborste men finns desinfektionsmedel tex för vin å ölbryggning som man kan ha i och ruska runt med, sen skölj noga med vatten.
Dom flesta reptilaffärena säljer nog oxså.
Logga in för att posta i forumet
Sida av 2
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild